NA24.no

Bløffer om bilers bensinforbruk

Foto: Johannessen, Sara (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Sjekk hvor mye mer bensin biler bruker enn hva som oppgis.

NA24s bilpengespesialist Marius Paus tar i sitt siste innlegg for seg reelt drivstoff-forbruk.

NA24 - din næringslivsavis

- Vi har regnet sammen reelt drivstoff-forbruk for over 6000 LeasePlan-biler og har en dårlig og en god nyhet til bilistene: Du er ikke så miljøvennlig som reklamen kan gi inntrykk av, men den dagen du klarer fabrikknormen, kan du kjøre videre med god samvittighet og bedre økonomi, skriver Marius Paus i sin siste NA24-Blogg .

Les hele innlegget og si din mening her

- I snitt bruker en bil nesten 16 prosent mer bensin eller diesel ved blandet kjøring, enn det produsenten oppgir i sine brosjyrer og i sin markedsføring.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Forskjellige utfall
- Vi skal være litt forsiktige når vi trekker frem enkeltresultater, rett og slett fordi den menneskelige faktor, manifestert i kjøremønster og kjøreatferd, slår hardt inn i drivstoff-forbruket. Audi Q7 kommer for eksempel veldig godt ut av testen, med et drivstofforbruk som ligger 3,81 prosenter under fabrikknivået. Etter å ha sjekket tallene en gang til, viser det seg at denne bragden må tilskrives en enkelt sjåfør, som sannsynligvis kan vente seg en telefon fra fabrikken i Tyskland etter dette blogginnlegget, skriver Paus.

- Men litt mer alvorlig talt: Hvis vi holder oss til resultater der vi har et godt datagrunnlag, det vil si stort volum, ligger både Volvo V70 og Audi A6 godt an, med et overforbruk i forhold til standard på henholdsvis 7,87 prosent og 9, 40 prosent, blogger Paus.

- I den andre enden av skalaen ligger både Audi 3 og Ford Focus på et forbruk i underkant av 22 prosent høyere enn fabrikkens, mens BMW 1-serie bikker 25-merket med 26,80 prosent.

Les også: Tenk på dette før du kjøper deg bil

Konsekvenser for deg
- Driftskostnadene er større enn det du kan regne deg frem til, basert på informasjonen du får før du kjøper bilen. Og utslippet øker tilsvarende, siden du slipper ut mer CO2 enn det fabrikken har forutsatt. Det er som kjent ikke til å komme forbi at en liter bensin og en liter diesel slipper ut henholdsvis 2316 og 2663 gram CO2 uansett, helt uavhengig av om du beveger deg eller kjører på tomgang, skriver Paus.

- Oppsiden må være er at det er penger å spare på å realisere det forbruket som fabrikken tross alt mener at du skal klare deg på. Jeg har skrevet om energismart kjøring tidligere, og kan gjerne gjenta at fordelen knyttet til å kjøre lurt og gjerrig, er mange, skriver Paus.

Les hele innlegget og si din mening her

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere