NA24.no

Boeing: - Vi er skuffet over Dreamliner

Foto: Johan Nilsson (NTB Scanpix)
Sist oppdatert:
Innrømmer at de har mye arbeid som står igjen før flyene fungerer optimalt.

Dreamliner var flyet som skulle ta Norwegian til nye høyder, men har på mange måter vært en hodepine for selskapet allerede før det første flyet ble levert. Fra leveringsutsettelsen grunnet batteriproblemer, til helgens drivstofflekkasje, har det ikke manglet på problemer med flyene.

Les også: Her spruter drivstoffet ut av flyvingen

Overfor Nettavisen NA24 innrømmer Boeing at flyene ikke har levd opp til forventningene.

- Skuffet

- Vi deler Norwegians skuffelse over flyenes ytelse i det siste, og vi jobber med å løse problemene så raskt om mulig. Men selv om Norwegian nylig har hatt noen forsinkelser, yter deres 787 (Dreamliner) på lik linje med de fleste andre operatørers erfaringer, sier Chamila Jayaweera i Boeings europeiske PR-avdeling.

Det er ikke unormalt at fly har noen innkjøringsproblemer, men det er noe annet som er litt spesielt i Norwegians tilfelle: De har kjøpt en ny tjeneste fra Boeing der flyprodusenten tar totalansvar for flyenes livssyklus, en såkalte «GoldCare»-pakke. Så selv om det er Norwegian som eier flyene, er det Boeing som har påtatt seg det komplette vedlikeholdsansvaret.

Boeing omtaler systemet på denne måten:

«GoldCare Enterprise simplifies airplane ownership with a more efficient business model that reduces costs and enhances predictability. GoldCare Enterprise is a lifecycle management solution encompassing all of the following services [GoldCare Engineering, IT Enterprise Suite og Material Management] plus Line, Phase and Heavy maintenance.»

I praksis betyr det at Norwegian selv ikke har noe eget vedlikeholdsprogram for flyene, men er prisgitt hva Boeing og deres underleverandører leverer.

Les også: - Ingen av forsinkelsene har vært vår skyld

Systemet var ikke godt nok

- Dette vedlikeholdsprogrammet er noe nytt for Boeing. Har dere undervurdert hva som skal til?

- Vi har tatt en rekke grep og fortsetter å gjøre forbedringer for å heve servicen til Norwegian i forbindelse med Boeing GoldCare-programmet, inkludert å rulle ut ressurser til alle flyplasser som har støtte for Norwegian-flyginger, sier Boeings talsperson.

Boeing vedgår at programmet ikke har fungert optimalt.

- Vi jobber med å forbedre tilgjengelighet av reservedeler og verktøy for å gjøre det mulig å raskere løse problemer på alle flyplasser som Norwegian flyer 787-flyene.

For to uker siden ble det klart at Boeing vil utvide antall underleverandører som skal bedrive service fra én til tre.

- Fortsatt mye arbeid som står igjen

Produsenten mener at problemene som en nå opplever, vil være av en forbigående karakter.

- Å forbedre påliteligheten til Dreamliner er på toppen av vår prioriteringsliste. Selv om vi har sett større avvik blant våre kunder enn vi liker, så er vi i god gang med å redusere disse pålitelighetsproblemene, og vi jobber tett med hver enkelt kunde for å oppnå det. Selv om vi ikke er fornøyd med vår flåtes ytelse, har vi gjort noen viktige fremskritt med å implementere nye komponenter, programvare og reservedeler, men vi har fortsatt mye arbeid som står igjen. Vi er generelt fornøyd med tilbakemeldingene fra kundene angående flyets drivstofforbruk og andre funksjoner, så vil vi ikke være fornøyd før vi møter våre kunders forventninger over hele linjen, konkluderer selskapet.

Norwegian ønsker ikke å kommentere Boeings uttalelser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere