NA24.no

Bomringen rundt Drammen skal hente inn 8 milliarder


Drammensdistriktet vil få en rekke nye bomstasjoner om tre år.
Drammensdistriktet vil få en rekke nye bomstasjoner om tre år. Foto: Drammens Tidende
Sist oppdatert:
Sjekk hvor de nye bomstasjonene i drammensdistriktet blir plassert.

(Drammens Tidende): Bommene rundt drammensgryta kommer om tre år. Bompenger vil grave seg rett ned i lommeboka til 140.000 drammensere, liunger og eikværinger. Det er nemlig de som skal betale mesteparten av det store samferdselsløftet i regionen.

Mandag ble lokalpolitikere og fylkespolitikere presentert den nye Buskerudbypakke 2. Det er et omfattende drøfitingsdokument som tar for seg hvordan man skal klare utfordringene på veisektoren, løse problemer med bedre busshyppighet, hvor man kan sykle eller gå innenfor landets femte største byregion: Fra Lier, via Drammen til Nedre og Øvre Eiker.

I dag er det rundt 140.000 mennesker som bor innenfor de fire kommunene. Om 25 år er det trolig nesten 200.000. Veksten er formidabel.

– Må gjøre noe nå

Det er nå, mener planleggerne bak Buskerudbyen, at man må starte å gjøre noe. Ellers vil det bli mer kø, redusert fremkommelighet for næringslivet, økt press på arealer og større klimautslipp.

Og det er bilistene i den store regionen som om tre år får regningen på bordet.

Den nye Buskerudbypakken vil over en femten år lang periode koste 10,1 milliarder kroner. Av dette skal bompenger høste inn åtte milliarder, nesten totredjedeler av hele kostnaden.

Ola bilist må betale

Tretti kroner for en passering. Det er hva Ola Buskerudbilist må betale for å krysse kommunegrensene innenfor regionen.

Er han rask, bruker bare en time, kan han etter å ha betalt en gang f.eks. fra Lier, kjøre videre uten å betale mer til f.eks. Hokksund. I systemet som man foreslår, ligger det inne avkortinger og muligheter til rabatter.

– Systemet er enkelt og rettferdig og ikke dyrt i drift, sier rådmannen i Drammen, Osmund Kaldheim, som har ledet styringsgruppen som mandag la fram sitt forslag.

– Denne pakken gir innbyggerne goder som bedre busstilbud og jernbane og skal motivere alle til å bruke mer kollektivtrafikk, sier den nye fylkesrådmannen Georg N. Smedhus.

Bom til Konnerud og Svelvik

Det blir bom i Konnerudbakkene. Folk på byens tak må i fremtiden betale bompenger for å komme seg til byen med bil.

Også i det som trolig blir Drammens nye bydel, Svelvik, må beboerne belage seg på å betale bompenger for å komme seg til Drammen. Her legges det opp til en diskusjon om bommen skal stå på grensen til Svelvik eller så tidlig som på Rundtom.

Med en plassering på Rundtom vil det føre med seg at store befolkningsmasser som i dag bor på Tangen, Åskollen og Kniveåsen, må betale bompenger.

Også beboere i Skoger kan bekymre seg om det kommer bommer på rampene til E 18 inne til byen, som man benytter seg av i dag.

Går til nye veier

– Det er viktig å understreke at både Konnerud og Svelvik får bommer fordi de midler som kommer inn direkte går til to hovedprosjekter: Ny Konnerudnedføringen og til ny Svelvikvei, sier Kaldheim.

Det er femten år siden Kjellstadbommen, Norges største pengesluk, forsvant. Skal du kjøre ut på E18 fra Lier ved Tranby må du betale bompenger i fremtiden, ifølge forslaget. Dette er bomstasjoner som Liers politikere allerede har ytret at de vil si nei til.

LES OGSÅ: Ønsker å bruke bompenger på buss

Ønsker å bruke bompenger på buss Starter bygging av rv23 neste år

Kan forrykke bosetting

Osmund Kaldheim vrir seg litt nå vi spør om bompengesystemet vil forrykke bosetningsmønstre i byen og området rundt.

– Det gjenstår å se, men dette tror jeg at folk flest vil finne ut av.

Det kan bety at det blir mindre attraktivt å bosette seg på Konnerud når man vet at det kommer bommer, kanskje allerede om tre år. I Oslo ble det annonsert i boligannonser at boligene var innenfor og utenfor bomringen da den ble innført.

Drøftingsdokumentet Buskerudbypakke 2, skal nå ut på en omfattende vandring fra kommunestyre til kommunestyre. Man håper på et endelig vedtak i Stortinget våren 2017-.

Les flere saker fra Drammens Tidende.

LES OGSÅ: Kan bli stopp for tungtransport

Kan bli stopp for tungtransport Spørsmål rundt en ny Konnerudnedføring

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere