*Nettavisen* Økonomi.

Bomstasjon ble gullgruve

Foto: Statens vegvesen (Statens vegvesen)

Fikk inn 20 ganger mer enn man trodde.

04.01.11 17:23

(NA24): Lokalpolitikere presset frem rv19 som landets første veiprosjekt 100 prosent finansiert av bompenger – og ga Horten tittelen «Norges dyreste bomvei» i prosessen, skriver gjengangeren.no.

Nå er bomstasjonen på Skoppum gjennom sitt første driftssår. Det er ingen som kan legge frem tall eller årsoppgjør skriver avisen, men likevel kan de slå i bordet med utrolige tall.

Allerede på høsten var det første året med «Norges dyreste bomvei» i boks. Det betyr at utgiftsposten som var budsjettert for 2010, nesten en million kroner i avdrag og nedbetaling på lånet, nå blir en gjeldsreduksjon på 20 millioner kroner etter det første driftsåret.

– Budsjettet vårt for 2010 har vist seg å ikke være verdt papiret det er skrevet på en gang. Det var ikke så langt ute i det første driftsåret at vi måtte se bort fra det, sier daglig leder Thorleif Haug i Bomselskapet rv19 til gjengangeren.no.

Nå ser det lyst ut i tiden som kommer.

– Vi regner med at trafikken i 2011 blir som i 2010, kanskje noe større. Vi ser for oss 1,3 – 1,4 millioner biler gjennom bomstasjonen nå i år. Det vil gi oss et overskudd på over 40 millioner kroner, sier Haug.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag