I en E-post som er sendt ut til alle kunder, oppfordres man til å koble fra batteriet som et føre var-tiltak på den såkalte A1-ruteren.
– Vi har rundt 70.000 av disse ruterne ute i markedet, og vi anbefaler ikke å la batteriet være i ruteren når den er koblet til en stikkontakt over lengre perioder, sier daglig leder Eivind Helgaker i Ice til Nettavisen.
Han forteller at selskapet avdekket brannfaren nylig, ved at de fikk henvendelse fra en kunde.
– Vi kan ikke si med 100 prosent sikkerhet at dette har noe med vårt utstyr å gjøre. Vi har ikke fått tilsendt ruteren ennå, men vi tror dette er forklaringen. Vi velger likevel å gå ut med denne anbefalingen at man ikke bør ha batteriet tilkoblet permanent, sier han.
I 2016 hadde Ice et lignende tilfelle hvor en uavhengig teknisk rapport konkluderte med at det ikke skyldtes en produksjonsfeil.
Helgaker i Ice understreker at alle Ice-rutere er anskaffet i samsvar med gjeldende europeiske og norske lover og regler.
På sine nettsider opplyser Ice at ruteren fremdeles kan brukes med strømkabel etter at batteriet er koblet fra, uten at det vil ha betydning for ruterens ytelse.
– Kunder med behov for å bruke ruteren et sted uten tilgang til strøm kan fremdeles både lade og bruke batteriet. Men som med bruk av hjemmeelektronikk generelt, anbefaler vi ikke at batteriet står i ruteren og lader kontinuerlig. Når batteriet ikke er i bruk ber vi deg derfor om å koble det fra, skriver selskapet.
Ice forteller at kundene ikke kan bytte batteriet, da det ikke vil løse problemet. Selskapet vil heller ikke dekke en eventuell kostnad for å få fjernet batteriet. Samtidig opplyser Ice at kundene fremdeles både kan lade og bruke batteriet, men den klare anbefalingen er altså at batteriet ikke står i ruteren og lader kontinuerlig – den samme anbefalingen som ved bruk av annen batteridrevet hjemmelektronikk.
Se hvordan du fjerner batteriet i videoen helt øverst!
