Bremseslangene var ikke koblet til

Foto: Lien, Kyrre (Scanpix)

- Bremseslangene var koblet ut under utskifting av vognene, sier Jernbanetilsynet til Nettavisen.

24.03.10 23:26

I syv kilometer og med en fart på 100 km/t satte 16 godsvogner utfor - helt ustoppelig - på en ferd som varte i noen få minutter og endte tragisk ved Oslo Havn.

- Dersom du har satt sammen et tog - med vogner og lokomotiv, så er bremseslangen koblet på. Men når du er i skift, så har man ikke noe trykkluft, og da betyr det ingenting om bremseslangene er koblet til eller ikke, forteller direktør i jernbanetilsynet, Erik Ø. Johnsen, til Nettavisen.

Han forteller at dette er kjent vitenskap for de som har med tog å gjøre.

- Det er helt normalt at bremseslangen ikke er koblet til under et skift. De kan være koblet til, men det betyr som sagt ingenting, på grunn av at trykkluftsystemet ikke er på. For at det skal være på, må toget være ferdig satt sammen, understreker Johnsen.

Han forteller at han ikke kan si noe mer om årsakene til ulykken.

- Vi avventer på konklusjonen fra havarikommisjonen og eventuelt politi.

- Jobber med å sikre tekniske bevis
Informasjonssjef Kjell Bakken hos Jernbaneverket sier til Nettavisen at de jobber med å sikre alle tekniske bevis.

- Det kommer til å bli en omfattende etterforskning rundt dette. VI ønsker å få alle relevante opplysninger frem, sier Bakken til Nettavisen.

Han har foreløpig ingen forklaring på hvordan vognene kunne begynne å trille.

Jernbaneverket kan imidlertid forsikre om at toget aldri var i nærheten av å komme inn på noen passasjertoglinje.

Les også:Kvinne (35) svever mellom liv og død
Les også:Tre omkom i togulykke

- Har skjedd før
Er det første gangen en slik ulykke skjer i Norge?

- Nei, i 1971 var det et godstog som løp løpsk på strekningen fra Grefsen til Østbanehallen. Den gang omkom én person, sier Bakken.

Han opplyser også om at i 1980 opplevde jernbanen løpske vogner fra Alnabru.

- De kjørte ned i godsvognsporet, men da gikk ingen liv tapt, sier Bakken.

Les også:- Vognene kom i vill fart
Les også:- Forsøkte å stoppe vognene

- Alvorligste på flere år
Jernbanedirektør Elisabeth Enger oppgir at hun ikke vet ikke så mye ennå.

- Ulykken med godsvognene er den alvorligste hendelsen på jernbanen på flere år, og den har dessverre fått tragiske konsekvenser. Våre tanker går til de etterlatte og pårørende til dem som skadet, sier Enger i en pressemelding.

Ulykken håndteres nå av politiet og er under etterforskning.

- I tillegg vil Jernbaneverkets uhellskommisjon og Statens havarikommisjon granske ulykken. Før resultatene er klare kan vi dessverre ikke kommentere selve hendelsesforløpet, sier Enger.

- Skal ikke skje
Politiet ble ikke varslet før ulykken var et faktum - klokken 13.15.

Cargonet, som eier togvognene, stiller alle sine ressurser tilgjengelig for politiet og Havarikommisjonen.

- Hendelsen preger sterkt bedriften. Dette skal absolutt ikke skje, sier informasjonsdirektør Bjarne Wist til Nettavisen.

Han ønsker ikke å svare på noen detaljerte spørsmål rundt sikringen av vognene.

Les også:- Tankene går til de som er berørt

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.