NA24.no

Børstaper i jubelrus

Sist oppdatert:
- Nå skal champisen sprettes, sier toppsjefen i Norwegian.

Siden oljeprisene satte historisk rekord, den 11. juli med 147 dollar fatet, har prisene gått den veien høna sparker. Fallet er på over 30 prosent. På de to månedene har det også blitt tyngre for oljeavhengige Oslo Børs. Hovedindeksen har i samme periode falt med om lag 16 prosent.

Les også: Urolig børs

NA24 - din næringslivsavis

Børsjumbo
Drivstoffsensitive Norwegian Air Shuttle har smertelig fått føle både børsfall og rekordhøye oljenivåer på kroppen. Selskapet er en av børsens største tapere så langt i år med et verdistup på svimlende 75 prosent, men nå jubles det over at oljeprisen befinner seg under 100 dollar fatet.

- En lavere oljepris er kjempehyggelig. Vi spretter champagnen dersom den går under 100 dollar, sier Norwegian-topp Bjørn Kjos til NA24.

Men selv om oljeprisen har falt med rundt 50 dollar befinner den seg allikevel på rekordhøye nivåer. For å svare på prisøkningen har de innført et drivstofftillegg.

- Tar tog om de kan
I utlandet har flere flyselskap meldt om store problemer, nedskjæringer og fusjoner knyttet til den rekordhøye drivstoffprisen. Kjos er imidlertid ikke like sikker på hvor mye oljeprisen har å si for eventuelle konsolideringer i flytrafikken her hjemme.

- Hvorvidt det er tilfelle i Norge enda er litt vanskelig å si ettersom vi har hatt litt strengere styring samt har satt opp drivstofftillegget, sier Kjos.

- Men nå som det stadig har kommet billigere flybilletter de senere årene, tror du at det vil bli vanskeligere å få passasjerene til å absorbere stadig høyere priser?

- Ja, det er klart at det vil ha noe å si. Når det skjer kan alternativer som tog, der det er mulig å ta tog da, bli mer aktuelle for passasjerene, sier Kjos.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere