*Nettavisen* Økonomi.

Bruker alle inntektene på markedsføring

Foto: (scanpix)

Når din bedrift investerer i oppgradert programvare, går 86 prosent av inntektene til markedsføring og salg. Nå blir konkurransen fra den gratis programvaren hardere.

(NA24): En undersøkelse gjennomført av Goldman Sachs, viser at 86 prosent av alle inntekter fra salg av lisenser på oppgradert programvare brukes til å dekke salgs-og markedsføringskostnader. Det vil si at når en bedrift investerer i en ny utgave av programmer som Windows, Word eller lignende, går under 15 prosent til å dekke selve kostnaden ved å utvikle produktet, og rene produktkostnader.

Larry Augustin, styreformann i VA Software, sier ifølge Line56.com at de gjør det på en annen måte:

- Våre kostnader er 75 prosent lavere enn hos våre konkurrenter.

Klikk på bildet for å forstørre.


Slik gjør de det
Istedenfor å distribuere programvaren gjennom butikker og selgere, brukes nettet oftere og oftere. Man tilbyr en gratis nedlastning av programvaren, samt gratis bruk i 30 dager. Når denne programvaren eventuelt kjøpes etter de 30 dagene, tilbyr man flere produkter i samme serie samtidig.

Skulle Microsoft adoptert denne måten å selge programvare på, ville man kunne lastet ned den neste versjonen av Windows gratis på nett, prøve det før man kjøper - og i prosessen hvor man betaler (igjen over nettet) - få tilbud om oppdaterte versjoner av Word, Excel og Powerpoint.

Les flere nyheter fra NA24.no her.

Lavere priser
En annen grunn til den store suksessen for såkalt Open Source Distribution Policy, er selvfølgelig at prisene er signifikant lavere. Det er ingen distribusjonskostnader, produksjonskostnader (cd-plater finnes ikke og manualer lastes ned over nettet), og man slipper de 86 prosentene som går til salg-og markedsføring.

Tall fra flere firmaer som distribuerer sin programvare på denne måten, viser at man bruker mellom fem og ti prosent på salg- og markedsføring. Enkelte firmaer har også innført et slags MLM-måte å selge sine produkter på ved at de som allerede har kjøpt programvaren får bonus for å selge den videre til nye kunder.

Hva gjør Google?
Skal man tro ryktene fra USA vil Google kaste seg for alvor inn i programvaremarkedet og tilby versjoner av tekstbehandling, regneark og presentasjonsverktøy som vil være helt gratis for brukeren. Det hele vil finansieres av reklame inne i programmene. De samme ryktene forteller også at Microsoft også tenker i de samme baner, spesielt for privatbrukeren.

Eksempler på programvare som er gratis å laste ned:

Open Office - konkurrent til Microsofts Office-pakke. Mer enn bra nok for små bedrifter og hjemmebruk.
Oro Time Sheet - trenger du å få kontroll over de ansattes timebruk? Dette programmet kan du teste gratis.
Volutive 1 - et gratis program for fakturering og lagerkontroll.
Ezi Accounting - regnskapsprogram.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag