NA24.no

Bruker jagerflypenger på Hercules

Foto: Heiko Junge / SCANPIX
Sist oppdatert:
Regjeringen tar penger fra jagerflypotten for å gi militæret helt andre fly.

Forsvarets Hercules-fly er satt på bakken. Regjeringen leter med lys og lykte etter nye og pengene tar de blant annet fra jagerflypotten.

NA24 - din næringslivsavis

Forsvarets seks Hercules transportfly har slitt norsk og internasjonalt luftrom siden 1968. Det har tatt på. Rust, sprekker og annen slitasje har satt flyene på bakken, etter at produsenten Lockheed Martin blant annet ila dem kraftige bruksbegrensninger.

Som NA24 har skrevet tidligere, må det nå nye luftslitere til, men det er ikke så enkelt som det høres ut. Opprinnelig var planen å skaffe nye transportfly mellom 2010 og 2012. Det er ikke kjapt nok og nå må regjeringen være kreative.

Flytter om på penger
- Plan A er en hurtiganskaffelse av fly. Det kan vi gjøre ved å flytte om på større investeringer. Blant annet trekker kampflyanskaffelsen ut i tid, så det har vi mulighet og råd til å gjøre, forteller statssekretær Espen Barth Eide til NA24, og legger til at det i seg selv ikke går utover jagerflykjøpet.

Problemet er at nye fly ikke er enkelt tilgjengelig på markedet. Hverken amerikanske Lockheed Martin eller europeiske Airbus, som er i ferd med å produsere nye transportfly, har nye fly stående på hangar.

- De som er produsert nå, er booket opp for flere år fremover. Vi jobber opp mot flere land og kan enten komme inn i køen og overta noen plasser – eller kjøpe helt nye fly, som andre har anskaffet, sier han videre.

Trenger transportfly
Hvis det ikke går innen rimelig tid, vil regjeringen gå tilbake til det opprinnelige sporet, samtidig som de finner en overgangsordning. Blant annet kan de lease fly fra andre nasjoner.

- Men det som er overordnet er at vi trenger transportfly. Det er en viktig del av forsvaret hjemme og støtten til det sivile samfunnet, sier han og viser til tsunami-evakueringen i romjulen 2004.

Advarslene om flyenes tilstand har vært mange, og flere ganger tidligere har forsvaret fått tilbud om nye fly. I 2002 ble forsvaret tilbudt å kjøpe fire nye og større Hercules fra Lockheed Martin, og Norge skulle få kjøpe dem billig. To år senere tilbød europeiske Airbus et militært transportfly med løfter om betydelige norske industrikontrakter.

Nå må regjeringen ut med mellom 2,5 og tre milliarder kroner for fire transportfly, mot de seks flyene forsvaret hadde fra før.

Var diskusjon om nye
- Fire nye fly vil være minst like attraktivt som seks gamle. Forsvaret er mindre enn det var da de ble anskaffet, og mye av poenget er at vi faktisk har tilgjengelighet på de flyene vi har, sier han og viser til at problemene lenge har ført til operative restriksjoner.

Tidligere denne uken gikk Frps Per Ove Width ut og kritiserte at anskaffelsen av nye fly har trukket så ut i tid. Nå tror han de blir dyrere. Til NA24 sier Espen Barth-Eide at han er med å tar ansvar for alt som har skjedd fra 17. oktober 2005 (da regjeringen tiltrådte), men ikke før. Likevel gjør han et forsøk på å forklare.

- Jeg vil ikke bruke for mye tid på å kritisere den forrige regjeringen, men det var en diskusjon en periode om dette var en ressurs man hadde behov for nasjonalt, forteller han og viser til at det var snakk om både en felles NATO-pool og å gå ut i markedet å leie fly.

- Det var noe av det som gjorde at man ikke fikk opp farten. For det var åpenbart at problemene var kommende, avslutter statssekretæren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere