NA24.no

Brukte jentekyss i OL-reklame

(XXL/ Youtube)
Sist oppdatert:

Den nye reklamefilmen til sportskjeden XXL tar sikte på å sende et stikk i siden til lederne i OL-nasjonen, som har fått mye kritikk etter at de innførte en omstridt homo-lov.

- Det er morsomt å sende et stikk i siden til lederne i Russland, fordi de klarer å lage en lov i 2014 som hører hjemme i middelalderen. Temaet vi har valgt er svært aktuelt og det er kult å trå til litt, sier administrerende direktør i XXL Sport og Villmark, Fredrik Steenbuch til Nettavisen NA24.

Se filmen lenger ned i saken

Filmen han snakker om, varer i halvannet minutt, og inneholder en rekke spektakulære stunts. Budskapet er imidlertid ikke at du trenger XXL-utstyr for å prestere på høyt nivå, men istedet at «sport er for alle, uansett hvilket lag du spiller på».

Vakre jenter som kysser
Dette er også sakens kjerne, og poenget som kommer til å vekke mest oppsikt: På slutten vises et nærbilde av to vakre kvinner som kysser. Derfor tittelen «XXL Airport Love»

- Vi ønsket å lage en tøff film som skal underholde med masse imponerende stunts som folk kommer til å ville se flere ganger, sier Steenbuch.

Russland har vedtatt en såkalt anti-propagandalov som forbyr alt som kan sies å være positiv omtale – uten at det er nærmere definert – av «ikke-tradisjonelle seksuelle relasjoner».

Forbudet rammer i bred forstand grunnleggende rettigheter for LHBT-personer (lesbiske, homofile, bifile og transpersoner).

Flere millioner
Innspillingen fant sted på en flyplass i Spania og filmen bærer preg av et stort produksjonsapparat, som du ellers ser i store reklamefilmer for Nike eller Adidas. Steenbuch vil ikke avsløre hvor mye det har kostet å produsere filmsnutten, men bekrefter at det er snakk om «flere millioner».

Les også: - Dette er bokstavelig talt den beste reklamen noensinne

Det er reklamebyrået Skjærven som står bak prosuksjonen. Filmen har flere norske bidragsytere, blant annet tidligere verdensmester i freestyle fotball Anders Solum, skikjøreren Edvard Strand og Frisbee-utøveren Sune Wentzel, kjent fra blant annet NRK-programmet «Mesternes Mester».

Sendes så lenge pengene rekker
Steenbuch forteller at XXL tar sikte på å treffe internettbrukerne, så vel som TV-publikummet. TV-premieren blir fredag kveld klokken 17.38 i en av reklamepausene til åpningsseremonien i Sotsji.

- Vi sender den lange versjonen så lenge pengene rekker. I tillegg har vi en kortere versjon som også kommer til å sendes ofte, sier XXL-sjefen.

Det er ikke første gang at sportskjeden provoserer i reklamefilm-format. I 2012 skrev VG at både Medietilsynet og Barnevakten hadde fått klager på deres reklamefilm som handlet om en gruppe zombier som jager mennesker gjennom en forstad. Etter hvert går menneskene til motangrep med pucker og fotballer.

Mye kjeft kom det også på selskapets Facebookside, og til slutt bestemte man seg for å ta den av lufta for godt. Filmen ligger fortsatt på Youtube og du kan se den her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere