*Nettavisen* Økonomi.

Bulkrater på tur opp

Nå begynner enkelte å tro på nytt bullmarked innen tørrbulk.

18.09.08 16:19

Analytiker Stian Rønningen i Landsbanki er i Hongkong, og inntrykket er at aktørene venter et nytt bullmarked innen tørrbulk.

NA24 - din næringslivsavis

Nå har fallet i bulkratene bremset opp. Bulkindeksen Baltic Dry Index stiger ifølge Reuters 2,1 prosent til 4.958 poeng. Størst er oppgangen for Panamax, men alle de tre andre størrelsene viser også oppgang.

I mai nådde BDI-indeksen en foreløpig topp på 11.793 poeng.

Fundamentalt sterkt
Rønningen mener at det fundamentalt fortsatt er sterk etterspørsel etter råvarer, selv om prisene har kommet noe ned. Noe av grunnen til fallet i fraktmarkedet skyldes logistikkproblemer med å skipe jernmalmen i flere av verdens havner, sammen med relativt sett lave ventetid. Køene er like lave som i januar. Kollapsen i deler av finansmarkedene spiller også inn.

Mot slutten av sommeren og utover høsten har bulkratene falt i et jevnt tempo. Det skjedde etter at OL startet i Kina. Markedet var forberedt på en sommereffekt, men nå kan det være i ferd med å snu.

- En kinesisk privat investor som nylig hadde kjøpt en større jernmalmgruve i innlandet av Kina, mente at 25 prosent av tungindustrien i Kina hadde var stengt i en kort periode i forkant og under de Olympiske leker for å øke tilgangen på elektrisitet samt å redusere luft forurensing. Han var sikker på at etterspørselen etter malm kommer tilbake etter «Golden Week» og nå som Paralympisk er over. Om ikke til nye «all time high» så i hvert fall høyere enn hva det er i dag, skriver Rønningen i en oppdatering.

Klikk på bildet for å forstørre.

Stål i fokus
Landsbanki har arrangert en konferanse i Hongkong der fokuset har vært på investeringer i fornybar energi. En annet viktig tema er hvilke muligheter asiatiske investorer har til å investere i europeiske sektorer som olje, shipping og fisk.

- Selv om stålprisen nå har korrigert siste perioden ligger den fortsatt 60 prosent høyere enn nivåene i september 2007. At prisen på stål har falt har ført til at tradere av jernmalm ikke ønsker i så stor grad å spekulere på kjøp av malm og det igjen fører til mindre etterspørsel etter frakt av produktene. Fraktratene på spesielt «capesize» har jo falt med 50 prosent bare på noen uker, skriver analytikeren.

Blant annet trekker Rønningen frem at Kina er nødt til å importere mye jernmalm siden jerninnhold i den kinesiske malmen er for lav. Sammen med India står Kina for 30 prosent av den totale kapasitetsutnyttelse av tørrbulkflåten, og stålindustrien tar opp cirka 50 prosent av plassen til hele tørrbulkflåten. Jernmalm og kull importeres til Kina og India, og de store stålprodusentene sender stål med skipene ut igjen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.