*Nettavisen* Økonomi.

Bunnpris samarbeider med Rema

Foto: Sigurdsøn, Bjørn (SCANPIX)

Nå blir Rema større enn Coop.

18.10.10 22:10

Bunnpris og Rema 1000 skal nå samarbeide om innkjøp og distribusjon. Det kommer frem i en pressemelding.Målet er økt konkurransekraft, økt effektivitet og rendyrking for begge selskap, opplyses det.

- Vi har tatt valget etter en helhetsvurdering hvor de viktigste elementene har vært pris og mulighetene til å videreutvikle vår egenart. Detaljistfokus og god personkjemi er et viktig tillegg. Vi tenker kort sagt mye likt, Bunnpris og Rema 1000, skriver kjøpmann Christian Lykke i Bunnpris i meldingen.

Avtalen mellom de to ble signert mandag ettermiddag.

Rema forhandler
Avtalen mandag betyr at Rema 1000 skal ha ansvaret for innkjøpsforhandlingene og –avtalene, samt vareleveransene til Bunnpris gjennom Rema Distribusjon.

- Dette er kjempegøy. Vi tror virkelig dette skal gi en vinn-situasjon både for Bunnpris, for Rema 1000 og for kundene våre. Dette er med på å sikre de laveste prisene til REMA 1000 sine kunder, bedre betingelser, bedre effektivitet og kvalitet i distribusjonen. Bunnpris og Rema 1000 har vært arge konkurrenter gjennom flere tiår og er to av Trondheims største selskap, så dette er jeg veldig stolt av at vi har fått til. Vi kommer til å være sterke konkurrenter fremover også, men jeg mener denne avtalen blir svært positiv for begge parter, skriver en fornøyd administrerende direktør for Rema 1000, Ole Robert Reitan.

Større påvirkning
Samarbeidsavtalen er gjeldende fra 1. januar 2012 når Bunnpris sin avtale med Norgesgruppen utgår, og gjelder kun innkjøp og distribusjon.

Bunnpris mener overgangen fra Norgesgruppen til Rema 1000 skal gi kjeden enda bedre betingelser, økt effektivitet, større forutsigbarhet og bedre forutsetninger for å rendyrke eget konsept. Bunnpris omsatte for ca 5 milliarder kroner netto i 2009 og er i stor ekspansjon og har klare mål om i løpet av få år å omsette for 15 milliarder kroner.

Bunnpris sin markedsandel på 3,7 prosent legges på toppen av Rema 1000 sine drøye 20 prosen, og med den veksten begge selskap har så langt i år, vil markedsandelen raskt nærme seg 25 prosent. Dette kan dermed bety andreplassen i norsk dagligvarehandel, etter Norgesgruppen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.