Burger King deler ut gratis Big Mac

Foto: NTB Scanpix

Nordmenn som takker ja vil bli bannlyst til evig tid.

25.04.13 20:35

Burger King, som i dag har 38.000 norske fans på Facebook, legger ned den eksisterende siden og oppretter en helt ny side på nettsamfunnet.

Burgerkjeden ønsker nemlig å ta et oppgjør med «like»-kulturen.

- Som så mange andre delte vi ut gratis ting for å skaffe oss «likes» da Facebook var nytt og spennende. Vi kjøpte oss venner, og har fått som fortjent, skriver selskapet.

Tar oppgjør med fansen

whoppersellout.no kan man velge å være en ekte fan av Burger King, og bli med til den nye Facebook-siden.

Eller, man kan velge å være en sellout og bli bannlyst fra Burger King sine Facebook-sider til evig tid – i bytte mot en Big Mac fra konkurrenten McDonald's.

- Blant våre fans er det med andre ord en hel gjeng av folk som egentlig ikke er fans, men som kun henger igjen i tilfelle vi deler ut mer gratis greier. Det er ikke sånn vi vil ha det så nå er tiden inne for å ta et oppgjør med situasjonen, sier Sven Hars, markedsdirektør for Burger King i Norden, til Nettavisen NA24.

Har du nyhetstips? Tips Nettavisens journalist!

Ansvarlig for Facebook i Norge, Petter Høie, applauderer initiativet.

- Det er sprekt å kvitte seg med Facebook-fans, og definitivt ikke noe vi anbefaler for alle. Sånn sett er Burger Kings kampanje unik, og et utmerket eksempel på en virksomhet som virkelig tør å ta sats, sier han.

Solid restautrantregning

- Den nye Facebook-siden skal være et hjem for de som elsker smaken av våre burgere, og som aldri ville byttet en Whopper med noe annet om de hadde sjansen. Dette har aldri blitt gjort før på Facebook så vidt vi vet, så vi er veldig spent på reaksjonen fra våre fans, sier markedssjefen hos Burger King.

Vil du vende Burger King ryggen? Si din mening i kommentarfeltet under!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.