NA24.no

Bussjåfør: Kollektivfeltet er ingenting verdt lenger

Køen av elbiler skaper store forsinkelser.

Nettavisen skrev onsdag om hvordan bussene nå står og stanger i køen av elbiler inn mot Oslo i morgenrushet. Så ille har det blitt enkelte steder at kollektivfeltet nå går saktere fremover enn de to vanlige feltene.

Reaksjonene etter saken har vært delte. Noen mener veiene er generelt underdimensjonerte, andre at dette viser at elbilsatsingen ikke er noe miljøtiltak - og noen at Nettavisen har en aggresjon mot elbiler der kun et øyeblikksbilde presenteres.

Gunnar Stavrum: Elbil-suksess bør forlenges

Samme situasjon hver dag

Håkon Danielsen var bussjåføren som kjørte bussen onsdag morgen, og han forteller at hans erfaring er at situasjonen på E18 er i ferd med å bli helt uholdbar for kollektivtrafikken, som ifølge Nasjonal transportplan skal ta unna all befolkningsveksten i de store byene.

- På dette klokkeslettet her er det helt håpløst egentlig. 40 busser som står i kø i kollektivfeltet, og feltet ved siden av går jo faktisk fortere.

- Er det slik hver morgen?

- På denne tiden her? Ja! Hver morgen. 

- Ikke noe vits med kollektivfeltet

Opphopningen av elbiler i kollektivfeltet fører til at den prioriterte kollektivtrafikken blir kraftig forsinket.

- 20 minutter inn til Oslo, og så er det kanskje 40 busser som står i kø. Det betyr at kanskje 1000 passasjerer blir 20 minutter forsinket. Det er ganske mye arbeidstap, sier han.

Han er krystallklar på at elbilenes tid i kollektivfeltet nå må gå mot en slutt.

- Ja, det må skje en endring, det er helt håpløst. Det er ikke noe vits med kollektivfeltet for oss nå, sier sjåføren.

Zero: Kollektivfeltet ryker først

Miljøorganisasjonen Zero lanserte tidligere i år et forslag til nedtrapping av fordelene til elbiler. Her foreslår de en nedtrapping som i all hovedsak går på å fjerne bruksfordelene først, mens kjøpsfordelene holdes i relativt lang tid.

- En må ha en forsvarlig nedtrapping, og vi har forsøkt å legge opp et løp for dette. Men vi har ikke nødvendigvis fasiten, hver gang vi har forsøkt å fremskrive elbilutviklingen har vi vært for pessimistiske og bommet, sier Kari Asheim i Zero.

- Men vi mener en bør begynne å fjerne bruksfordelene, og vente med kjøpsfordelene.

Elbilsalget i Norge har de siste månedene ligget på 13-20 prosent.

Her kan du se bussen bli forbikjørt i kollektivfeltet:



Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere