*Nettavisen* Økonomi.

Butikkdød i Norge - samtidig fosser Zalando fremover

SJEF: Rubin Ritter er toppsjef Zalando Foto: Halvor Ripegutu

Norske fysiske moteforretninger går på milliontap, går konkurs, nedbemanner eller legger ned. Samtidig fosser den tyske nettbutikken Zalando fremover.

28.02.19 10:16

Tall fra Virke viser at mer enn hver fjerde nordmann har handlet på Zalando de siste 12 månedene.

Den voldsomme oppslutningen i Norge gir en indikasjon på den vanvittige fremgangen til den tyske nettgiganten, som torsdag la frem nye knalltall.

Zalando hadde nemlig en vekst på elleville 24,6 prosent i fjerde kvartal 2018.

Veksten var 23,4 prosent for helåret 2018 for nettgiganten, som de siste årene har tatt store jafs av omsetningen til norske motebutikker.

Selskapet stiger 18 prosent på børsen i Frankfurt.

Disse tallene står i sterk kontrast til de aller fleste norske motebutikkkjeder, som hadde fall i salget i fjor.

Bra kvartal

I fjerde kvartal solgte Zalando for rundt 15 milliarder norske kroner. For helåret 2018 var tallet 50 milliarder kroner.

Både antall kunder, antall ordre og antall sidebesøk økte kraftig.

- 2018 hadde sin utfordringer, men vi gjorde en god innsats i fjerde kvartal for å avslutte året bra. Det vi leverte i det kvartalet gir oss troen på at vi er på rett vei med langtidsplanene våre, sier med-konsernsjef Rubin Ritter i Zalando i en melding.

Zalando har nemlig ingen planer om å ta foten fra gasspedalen med det første og venter en vekst på mellom 20 og 25 prosent i 2019.

Kontrast

Kontrasten er gigantisk til norske tradisjonelle motekjeder, som også har lagt frem tall i det siste som viser en helt annen verden, til tross for at de selger akkurat de samme produktene.

En fersk rapport fra bransjeorganisasjonen Virke viser at omsetningen i landets klesbutikker har falt med over 900 millioner kroner.

Av de 25 kjedene som er tatt med i rapporten, faller salget hos 15 av de. Dårligst er det for Cubus, med en salgssvikt på 200 millioner kroner.

Varner-gruppen, som eier blant annet Cubus og Dressmann, la nylig ned en av kjedene sine, Days like this, mens kjeden PM gikk konkurs i fjor. Både Days Like This og PM hadde rundt 300 ansatte som dermed mistet jobben.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.