NA24.no

Butikken som plutselig dukker opp

Stadig flere større brands velger bort sentralt plasserte faste lokaler til fordel for det som kalles «pop-up»-butikker.

(NA24:) Det er ingen nyhet at mange større merkevarer har sine egne butikker. Alt fra Nike Concept Store til Swatch-butikker og Marlboro Classics. Nyheten er at stadig flere av disse flytter ut av faste lokaler med høy husleie og går for fleksibilitet.


Trenden er først og fremst kommet til USA, hvor for eksempel Reebok og Vacant i februar leide Vacant-butikken i New York. Et lokale spesielt designet for butikker som trenger plass i en kortere periode. (Les om Vacant på deres hjemmeside her.) Butikken solgte eksklusive utgaver av Reebok-sko og viste fram deres Miami Vice-kolleksjon.

Det er ikke bare i USA at midlertidige butikker er blitt en trend. I Milano hadde Levis en butikk som kun hadde åpent fra august og ut året.

Illojale forbrukere
Ekspertene mener årsaken til dette fenoment er enkelt. Forbrukerne blir stadig mindre lojale til brands som de oppfatter som konservative, og det at en butikk er midlertidig skaper automatisk interesse og salg.

- Strategien gjør at vi lett kan nå det viktigste publikummet for våre produkter, sier markedssjef David Mauken i Eddie Bauer til New York Times.

J.Crew hadde problemer med plassen i sine butikker i julerushet i 2005 og leide inn mange Land Cruisers, som de utstyrte med klær slik at forbrukerne skulle få kjøpt sine julegaver. Bilene dukket stadig opp på nye gatehjørner og omsetningen økte.


Martini og bobiler
Andre innovative ideer er butikker som drives fra bobiler som drar fra by til by (se fenomenets hjemmeside her ) eller geriljatrikset som Dommeldesch-ølmerket gjorde i Nederland. Ved å skrive inn numrene fra barkoden på ølet, fikk man vite om hemmelige konserter på supermarkeder.

Martini brukte også trikset i Belgia. I to uker laget de en Martinibar i Ghent og Antwerpen. De brukte ingen penger på annonsering, men sa klart i fra i baren at den kun var åpen i to uker. Det ble stinn brakke.

(Kilder: Trendwatching, New York Times, Ad Age)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere