NA24.no

Butikkene kan gå tomme for mat

Både arbeidsgivere og arbeidstakere i matvarebransjen har krav som anses som uoverkommelige. Det kan bety at norske matvarebutikker igjen tømmes for mat.
Både arbeidsgivere og arbeidstakere i matvarebransjen har krav som anses som uoverkommelige. Det kan bety at norske matvarebutikker igjen tømmes for mat. Foto: Morten Holm (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Sjåførene risikerer å gå ned 150.000 kroner i lønn.

I 2004 ble tre av de fire store dagligvarekjedene lammet av en storstreik, som førte til at butikkene etter hvert gikk tomme for mat.

Nå ti år senere kan det igjen være duket for full konflikt, etter at forhandlingene mellom Virke og Norsk Transportarbeiderforbund har brutt helt sammen.

Virke forhandler på vegne av Norges desidert største matvareselskap, Norgesgruppen, samt Ica.

Normalt står forhandlinger om at arbeidere krever mye, mens selskapene vil tilby så lite som overhode mulig, men i årets forhandlinger er frontene betydelig større.

Konsekvensen kan bli en langvarig streik som vil kunne føre til tomme hyller i over halvparten av landets matvarebutikker.

Les også: Brudd i jordbruksforhandlingene

Krever vesentlig lønnsreduksjon

Virke ønsker å flytte alle sjåførene i grossistleddet fra dagens tariffavtale over til godsavtalen, noe som vil medføre en betydelig lavere tarifflønn for sjåførene. I praksis er det snakk om 20 til 25 kroner per time - omtrent 50.000 kroner i året.

I tillegg ønsker en å avvikle dagens skiftordning, over på en flat tarifflønn, noe som betyr at de mister dagens skifttillegg på mellom 5000 til 7000 kroner i måneden. På toppen av det hele ønsker en å gjøre noe med arbeidstiden, noe som vil gjøre at en begynner på jobb midt på natten.

- Dette er helt, helt uaktuelt, og det vil vi aldri i verden gå med på. Vi snakker om 70 til 80.000 kroner bare i grunnlønn på skiftordningen, sier Bjørn Anders Jonassen i Norges Transportarbeiderforbund til Nettavisen.

Bjørn Anders Jonassen i Norges Transportarbeiderforbund

.

- Dette er betaling for å jobbe ugunstig, der en jobber tidlig og sent annen hver uke, sier han, og påpeker at dette er en svært belastende arbeidsform.

Etter det Nettavisen forstår vil det være snakk om et reelt inntektsbortfall på 100 til 150.000 kroner for sjåførene om disse to tiltakene sammen blir trumfet gjennom.

Bortfallet av skifttilleggene skal også gjelde for de lageransatte.

- Nå er det jo to motparter her, hvorav den ene taper betydelig med penger. Tenker dere noe på det?

- Vi ser at Ica har problemer, og følger med på det hele tiden, og vi skal ikke gjøre noe for å vippe de av pinnen, men vi har ikke snakket om økonomi en gang. Og så skal det jo være lokale forhandlinger i tillegg, der en kan hensynta bedrifters situasjon, sier Jonassen.

Vil ha eksklusive fordeler

De fagorganiserte er på sin side lei av at ansatte som står utenfor fagforeningene drar nytte av avtaler fagforeningene fremforhandler. De legger derfor ned krav om at de fagorganiserte skal ha en del eksklusive fordeler som de som står utenfor fagforeningene ikke skal få.

Mange fagforeninger har i mange år sett seg lei på at de som står utenfor fagforeningene er «freeloadere», der de får de samme fordelene, men slipper å betale medlemskontingent.

Dette er et krav som det tidligere har vist seg nærmest umulig å få gjennomslag for.

- Hva slags fordeler er det dere krever?

- Vi har ikke fremsatt noe konkret ennå, vi vil ha en god løsning. Men det er klart at det skal være lik lønn, men det kan for eksempel være eksklusivitet på særordninger som er fremforhandlet, som vi mener skal gjelde for de som har inngått avtalen, og det er de fagorganiserte, sier Jonassen.

Vil ikke si mye om saken

Hovedorganisasjonen Virke ønsker å si så lite som mulig om problemstillingene en nå står overfor.

- Årets tariffavtaleforhandlinger med Norsk Transportarbeiderforbund innenfor grossistområdet endte med brudd. Transportarbeiderforbundet har i skrivende stund enda ikke oversendt noen plassoppsigelse til Riksmekleren, og det er derfor enda ikke mulig å fastslå noen meklingsfrist, men vi forbereder oss på en konstruktiv mekling, sier forhandlingsdirektør Pål Skarsbak i Virke til Nettavisen.

Bjørn Anders Jonassen i Norsk Transportarbeiderforbund sier til Nettavisen at heller ikke de ønsker konflikt.

- Vi satser selvsagt på å komme til en løsning, vi vil definitivt ikke ha en streik, men vi har noen krav vi må ha gjennomslag for, og vi kan ikke godta kravene som er kommet i motsatt retning, avslutter han.

NTF vil formelt melde brudd tirsdag eller onsdag, men grunnet noe ventetid hos Riksmegleren, er det uklart når det eventuelt vil kunne bli streik.




Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere