Canal+ lover pengene tilbake etter fotballtrøbbel

Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Kunder som har hatt problemer med å streame kampen på internett, vil få pengene tilbake.

07.09.11 15:25

En stund før kampstart brøt C Sports, som er hostingleverandøren til Canal+, sammen. Dermed gikk mange av de som hadde betalt for å se den viktige EM-kvalifiseringskampen mellom Danmark og Norge glipp av viktige minutter.

Canal+ gikk ut på sine hjemmesider og beklaget de tekniske problemene.

- Vi hadde problemer en liten stund, men det skal være oppe og gå nå, sier informasjonsansvarlig i Canal+, Nina Engh, til Nettavisen i 21.30-tiden. Da gjensto drøye 30 minutter av landskampen.

- Det var oppe og gikk før første omgang var over, påpeker Engh.

«Takk til Canal+»
Det var ikke tilfelle for flere av de som hadde betalt de 159 kronene for å strømme kampen på internett.

«Takk til canal + for 25 min med landskamp til 159,-» skriver en av de som hadde tekniske problemer på Facebook-siden til Canal+ Fotball.

«Svindel», «kjeltringer» og «skandale» er blant ordene som er brukt for å beskrive fotballtrøbbelet tirsdag kveld.

«jeg ville bare takke canal+ for at dere på en veldig fin måte klarte å ødelegge en fotballkveld jeg har gledet meg til i månedsvis på denne måten! måtte dere brenne!» skriver en annen sint Canal Plus-kunde.

Tusenvis av kunder hadde kjøpt tilgang for å se kampen på internett som Canal+ hadde rettighetene til. Så oppstod problemene.

Pengene tilbake!
Canal+ Fotball blir nå pepret med sinte meldinger fra frustrerte kunder, og mange krever pengene tilbake.

...og det lover Canal+ at kundene vil få.

- De som har betalt og ikke har fått sett kampen, vil få refundert pengene sine, forsikrer informasjonsansvarlig Nina Engh.

- Hva har du å si til de som ikke har fått sett kampen?

- Når det skjer tekniske problemer, så er det beklagelig, sier Engh, og gjentar at de som har har betalt, men ikke fått sett kampen, vil få pengene tilbake.

- For å få pengene tilbake må man ta kontakt med supporttjenesten, opplyser hun.

- Bør være forberedt
Kommunikasjonsrådgiver i GimCom, Lasse Gimnes, er ikke overrasket over kveldens nettkollaps, men sier Canal+ burde vært forberedt.

- Man bør i 2011 være forberedt på slikt. Man bør ha god kapasitet. Men dette skjer gang på gang med mange aktører, desverre. Det er ikke første gang det er noe stort på TV som også vises på nett, så bryter serverne sammen og det blir en liten skandale. Og det skjedde tydeligvis i kveld også. Og det kommer til å skje framover også, sier Gimnes til Nettavisen.

Når det gjelder problematikken rundt det å sende nasjonale sportsbegivenheter på betalings-TV, har ikke kommunikasjonsrådgiveren noen trøstende ord.

- Fotball kommer bare til å bli mer og mer brukerbetaling, sier Gimnes.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.