NA24.no

Carl Henrik får ikke slettet kontoen sin

(Privat)
Sist oppdatert:
Allerede i begynnelsen av februar byttet han bank...

Carl Henrik Myhre bestemte seg i vinter for å bytte bank. Men å få avsluttet kundeforholdet til Nordea viste seg å bli en lei nøtt.

- Jeg sa opp mine kontoer i Nordea i begynnelsen av februar i år, forteller Myhre til NA24.

Han oppsøkte banken personlig og fikk hjelp av en rådgiver til å nulle ut kontoer og avslutte kundeforholdet. Trodde Myhre.

Minus 34 og pluss 37
Stor var derfor overrasket da han etter noen uker fikk beskjed av sin nye bank, DnB NOR, om at de ikke kunne overføre avtalegirokontrakter fordi kontiene i Nordea fremdeles var aktive.

- Jeg gikk tilbake igjen til Nordea og det viste seg at årsaken lå i at den ene kontoen sto i minus 34 kroner, mens den andre sto i pluss 37 kroner, ler Myhre.

Skattepengene kom inn på Nordea-konto
- Han fikk på ny hjelp til å nulle ut kontoene og ble forsikret om at nå skulle alt være i orden.

Tiden gikk og Myhre gledet seg til skatteoppgjøret i juni - han hadde nemlig penger til gode.

Da pengene ikke kom inn på hans nye konto i DnB Nor luktet han lunta og tok kontakt med Nordea. Ganske riktig – skattepengene var trygt forvart på en av hans gamle kontoer.

- Jeg oppsøkte på nytt Nordea og fikk denne gangen forklart at kontoen ikke var slettet på grunn av at jeg tidligere hadde meldt et kort stjålet, forteller Myhre som ikke skjønte hvorfor det skulle forby sletting av kontoen.

Etter å på nytt ha forklart situasjonen for Nordea fikk han atter en forsikring om at alt skulle være i orden og kontoene skulle slettes. Men den gang ei.

Aktiv konto sikrere, mener Nordea
- På mandag kom dråpen som fikk begeret til å flyte over, forteller Myhre. Han ble da oppringt av en annen bank som ved feiltakelse hadde satt inn penger på Myhres Nordea-konto. Banken ville ha pengene tilbake.

- Det fikk de selvfølgelig, men etter en del om og men. For å få overført tilbake til vedkommende sparebank måtte vi begge signere en fullmakt. Jeg hadde jo ikke lengre kort eller nettbank på disse kontoene, sier Myhre.

Nordeas nye forklaring var nå at kontoen ble holdt åpen av hensyn til Myhres sikkerhet.

- Kunderådgiveren sa at dersom jeg skulle vinne i Lotto så ville ikke pengene forsvinne i systemet, sier en tydelig oppgitt Myhre.

Han mener Nordeas forklaringer ikke henger på greip.

- Vinner du i lotto så forsvinner ikke pengene dersom Norsk Tipping overfører dem til en inaktiv bankkonto. I tillegg skulle en jo tro at når et kort er meldt stjålet så vil det være sikrere at kontoen avsluttes enn at den holdes åpen, sier Myhre og legger til at han aldri spiller Lotto.

Han lurer nå på om han noen gang får avsluttet kontoene i Nordea.

Beklager tung prosess
Nordea sender Myhre en sterk beklagelse via NA24.

- Vi forstår at han føler at dette har vært en tungvint prosess, sier kommunikasjonsrådgiver Jørgen Lønnquist i Nordea.

Han peker allikevel på et par forhold som kan forklare noe av årsaken til at Myhre har hatt så vanskelig for å avslutte kundeforholdet.

- Vi skjønner at det virker kronglete for kunden at det ikke lar seg gjøre å avslutte to kontoer der den ene står i pluss 37 kroner og den andre i minus 37 kroner. Men vi har ikke lov til å føre to konti sammen uten at kunden gir oss beskjed om det, sier Lønnquist.

At det ikke lar seg gjøre å avslutte en konto der det tilhørende bankkortet er meldt stjålet har også en forklaring.

- Dersom noen skulle misbrukt Myhres kort er vi avhengig av at det er knyttet et kontonummer til kortet for å ha muligheten til å oppklare svindelen. Jeg skjønner at det kan virke merkelig for kunder som ønsker kontoen avsluttet, men de blir selvfølgelig ikke belastet med noe dersom det stjålne kortet misbrukes, sier Lønnquist.

Han opplyser at Nordea innen utgangen av året vil lansere en ny løsning som gjør at kontoer uansett kan avsluttes selv om et kort er meldt stjålet.

At Myhre fikk problemer med å få overført avtalegiroavtaler tar Nordea på sengen.

- Vi kjenner oss ikke igjen i kritikken Myhre retter på dette punktet. Det er ren rutine for oss å overføre avtaler når kundens nye bank ber oss om det og vi får nødvendig informasjon. I slike tilfeller skal det heller ikke bety noe om en konto er avsluttet eller ikke, sier Lønnquist.

Har du også opplevd problemer med å avslutte et bankforhold? Klikk her eller send e-post til: stig.solberg@nettavisen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere