Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Julebrus:

Coca-Cola innrømmer å ha gått på en julebrus-smell

IKKE SLÅTT AN: Coca-Cola sin nye julebrus har ikke falt helt i smak hos det norske folk.
IKKE SLÅTT AN: Coca-Cola sin nye julebrus har ikke falt helt i smak hos det norske folk. Foto: Coca-Cola Norge
Coca-Cola sin julebrus har ikke gått hjem hos det norske folk. Nå tar de grep.

Tidligere i høst ble brusgiganten sin julebrus, «Julestemning», lansert på det norske markedet. Da var budskapet at brusen skulle være en ny smaksopplevelse for forbrukerne.

– Den har en særegen vaniljesmak som gjør at den skiller seg ut blant alle de andre alternativene, sa Karen Huffman, landssjef i Coca-Cola Norge.

Les også: Coca-Cola kaster seg inn det norske julebrusmarkedet

Slaktes på sosiale medier

Dessverre for brusgiganten har ikke den smaksopplevelsen vært en god opplevelse for mange. På sosiale medier florerer det av negative tilbakemeldinger.

SLAKTER JULEBRUSEN: Mange slakter Coca-Cola sin nye julebrus.

Det har brusgiganten fått med seg, og de innrømmer at julebrusen ikke traff helt.

- Vi erkjenner at den ikke smaker som julebrusen nordmenn flest kjenner seg igjen i. Det er lange tradisjoner i Norge for julebrusen, og vårt forsøk fungerte ikke så bra, sier kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola, Per Hynne, til Nettavisen.

Les også: Julekrigen tilspisser seg: Her er Kiwis nye priskutt

Da brusen ble lansert sa dere at brusen var et resultat av en lang og grundig prosess. Hvorfor traff dere ikke?

- Vi mente den var god, og et godt alternativ for forbrukerne i julen. Den er basert på våre smaker i vårt system. Smaken ligner på Cream Soda som er godt likt i USA og mange andre markeder, men vi erkjenner at vi ikke traff helt med smaken her, sier Hynne.

Lanserer en ny og «ærlig» kampanje

Nå gjør Coca-Cola et nytt forsøk med en kampanje, hvor de rett og slett innrømmer at dette ikke er julebrus.

- Det er en lett og humoristisk kampanje. Vi har fem forskjellige budskap i kampanjen, og nå lar vi heller folket gjøre sin vurdering. Kanskje vi burde lansert brusen på et annet tidspunkt? forteller Hynne.

Slik vil Coca-Cola reklamere fremover for julebrusen sin.

KRYPER TIL KORSET: Coca-Cola erkjenner at deres julebrus ikke faller helt i smak.


Hva er lærdommen dere tar med dere, basert på tilbakemeldingene dere har fått?


- Aldri undervurder tradisjoner, også når det gjelder smak. Det er det viktigste vi tar med oss i denne runden, fastslår Hynne.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!