Coca-Cola, verdens største leskedrikkselskap, vil i år lansere en alkoholholdig drikk i Japan.

Det er første gang på 130 år selskapet lanserer en drikk med alkohol.

Lanseringen er en verdenssensasjon, og blir omtalt av en rekke store medier, inkludert BBC og Financial Times.

Utforsker nye muligheter

Den alkoholholdige drikken skal ta opp konkurransen med rusbruser i Japan, i kategorien «Chu-Hi», som er svært etterspurte på øyriket. Det er snakk om en destillert drikk kalt shuchu, kombinert med vann med kullsyre og smakstilsetninger.

- Vi har ikke eksperimentert i alkoholsegmentet før, men dette er et eksempel på hvordan vi fortsetter å utforske muligheter utenfor vårt kjerneområde, sier Jorde Garduno, administrerende direktør for Coca-Cola Japan i et intervju på selskapets hjemmeside.

Läskgiganten bryter 125 år gammal sed – börjar sälja alkohol
{"zone_id":"717","images":{"s_720":"https://cdn-a.youplay.se/part/partimage/189626/s_720/947db40f7e.jpg","s_360":"https://cdn-b.youplay.se/part/partimage/189626/s_360/947db40f7e.jpg","share":"https://cdn-d.youplay.se/part/partimage/189626/share_image/947db40f7e.jpg","s_108":"https://cdn-b.youplay.se/part/partimage/189626/s_108/947db40f7e.jpg","s_85":"https://cdn-b.youplay.se/part/partimage/189626/s_85/947db40f7e.jpg","s_158":"https://cdn-b.youplay.se/part/partimage/189626/s_158/947db40f7e.jpg","s_48":"https://cdn-b.youplay.se/part/partimage/189626/s_48/947db40f7e.jpg"},"program":{"name":"N24TV Nyheter","id":385},"ia_tag":"<figure class=\"op-ad\"><iframe>&nbsp;<script async defer src=\"https://delivery.youplay.se/load.js?id=1520600885189626\" class=\"yp\" data-config='{\"player\":\"sp\",\"zone_id\":\"717\",\"mute\":true,\"floating\":2,\"part_id\":189626,\"autoplay\":true,\"addons\":\"100\"}'></script></iframe></figure>","preview_tag":"<script async defer src=\"https://delivery.youplay.se/load.js?id=1520600885189626\" class=\"yp\" data-config='{\"player\":\"sp\",\"zone_id\":\"717\",\"mute\":true,\"no_ad\":true,\"part_id\":189626,\"addons\":\"100\",\"autoplay\":true,\"floating\":2}'></script>","id":189626,"embed_tag":"<script async defer src=\"https://delivery.youplay.se/load.js?id=1520600885189626\" class=\"yp\" data-config='{\"player\":\"sp\",\"zone_id\":\"717\",\"mute\":true,\"floating\":2,\"part_id\":189626,\"autoplay\":true,\"addons\":\"100\"}'></script>","description":"<p>Gillar du Coca-Cola? Då kanske deras nya dryck kan intressera dig. Läskgiganten planerar nu att lansera sin första alkoholhaltiga dryck i Japan som ett litet experiment. </p>","name":"Läskgiganten bryter 125 år gammal sed – börjar sälja alkohol","wordpress_tag":"[YouPlaySinglePlayer video=\"717,385,189626\" ap mute yot floating=\"2\" ]","searchable_type":"part","content_provider":{"name":"Nyheter 24","id":91}}

Sist november spekulerte Wells Fargo-analytiker Bonnie Herzog at Cola også kunne gå inn i alkolholsegmentet.

Coca-Cola har de senere årene gått inn i nye markeder for å motvirke salgsfallet for sukkerholdig brus, som er blitt mindre etterspurt på grunn av økt fokus på kosthold og sunnhet, spesielt blant unge. Coca-Cola har dermed satset blant annet andre drikker enn brus, som flaskevann og te.

Det har norske forbrukere fått merke. Senest i januar i år lanserte Coca-Cola den populære isteen Fuze Tea og flaskevannet Glaceau i Norge.

Les også: Coca Cola lanserer fire nye smaker

Bare i Japan

Det er imidlertid usikkert om en alkoholholdig Cola-drikk vil komme til Norge med det første.

- Dette er en pilot som er begrenset til det japanske markedet. Coca-Cola har utrolig mange produkter globalt og det finnes også produkter i Norge som vi bare selger her, sier Mette Vinther Talberg, kommunikasjonssjef i Coca-Cola, til Nettavisen.

- En rom og cola-variant kunne kanskje vært populær i Norge?

- Haha, som sagt er dette begrenset til det japanske markedet. Vi kan ikke kommentere noe om fremtidige lanseringer, sier Talberg.

Garduno i Coca-Cola Japan sier på sin side at det er lite trolig at drikken vil bli solgt utenfor Japan.

- Chu-Hi-kateogorien finnes nesten bare i Japan. Globalt er det likevel ikke umulig at drikker uten alkohol selges i samme system som drikker med alkohol, så det gir mening å prøve det i dette markedet, sier Garduno.