*Nettavisen* Økonomi.

Coca-Cola Norge nedbemanner med 34 personer

Varefremmere kastet ut:

SLUTT PÅ VAREFREMMING: Coca Cola får ikke lenger plassere brusen i hyllene til dagligvarebutikkene. Foto: Paul Weaver

Hver sjuende salgsansatt hos Coca-Cola må gå. Det skjer i kjølvannet av Rema 1000 og Coops beslutning om å kaste ut eksterne varefremmere.

Coca-Cola Norge omorganiserer salgsapparatet sitt fra nyttår og vil nedbemanne med 34 personer fra nyttår.

Det bekrefter selskapet til Nettavisen.

- Vi gjør dette av flere grunner, blant annet på grunn av at Rema 1000 og Coop kutter ut varefremmere, sier kommunikasjonsdirektør Per Hynne i Coca-Cola Norge til Nettavisen.

Tilsammen har salgsavdelingen til Coca-Cola 253 årsverk før nedbemanningen. Det betyr med andre ord at hver sjuende på salg må gå som følge av endringen.

Til sammen har Coca-Cola 608 ansatte i Norge.

- Det er en betydelig andel, men vi har fortsatt en stor salgsorganisasjon igjen, sier Hynne.

Følger opp

Kuttet kommer i etterkant av at både Coop og Rema 1000 kaster ut såkalte eksterne varefremmere.

Varefremming går ut på vareplassering i butikkhyllene, produktdemonstrasjoner og hylleombygging. Hundrevis av mennesker jobber med dette i Norge i dag.

Slik Nettavisen skrev, kunngjorde Coop fredag at de kutter det ut etter at Rema 1000 gjorde det tidligere i år og Norgesgruppen i 2015.

Les også: Coop kaster ut varefremmere: Duket for kraftige jobbkutt

Klikk på bildet for å forstørre.

KOMMUNIKASJONSSJEF: Per Hynne i Coca-Cola. Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

Hynne sier at kuttene til Coca-cola som må gå er fordelt utover hele landet.

- Vårt salgskorps dekker hele det norske markedet. De som mister jobben blir ivaretatt på en god måte. Det er krevende for de som er berørt, men vi opplever at folk har forståelse for det som skjer, sier Hynne.

Nye roller

Han sier at de 34 slutter ved utgangen av første kvartal 2019.

Les også: Julepriskrig: Setter ned prisen på disse 150 varene

- Hva tenker dere om at dere må nedbemanne?

- Vi har vært forberedt på at det vil komme, og vi må nå sikre at vi ikke mister viktig kontakt med kundene våre, sier Hynne.

Les også: Flere hundre personer må gå etter store Rema-endringer

Nye roller

I den nye organisasjonen vil endel ansatte få andre eller helt nye roller, samtidig som strukturen ifølge Coca-Cola bli mer effektiv.

Hynne sier at endringene er nødvendige, ikke bare på grunn av Rema 1000 og Coops beslutninger.

- Det skjer store endringer i markedet og vi har store ambisjoner, og det er viktig å fortsette å ha tett kontakt med kundene, selv om vi ikke kan ta på varene våre lenger.

- Det er også basert på hvordan markedet endrer seg fremover, og noe vi jobbet med før dette ble kjent. Det skyldes blant annet at vi satser på nye drikkevarekategorier som plantebasert drikke og iskaffe, sier Hynne.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag