NA24.no

Cola knuste svenske

Coca-Cola Company vant varemerke-krig mot lokal leskedrikkimportør.

Coca-Cola har vunnet igjennom i varemerke-striden mot Fanta-konkurrenten Fantasy.

NA24 - din næringslivsavis

Det hele startet da Coca-Cola gikk til angrep mot varemerkeregistreringen av fruktdrikken Fantasy Ananas, som en man i Uppsala hadde foretatt, skriver Dagensmedia.se.

- Forsøker å snylte
«Konsumenter kan misledes til å tro at Fantasy utgjør et nytt varemerke tilhørende The Coca-Cola Company», hevder Coca-Cola.

Leskedrikkgiganten hevder Fantasy til forveksling er lik selskapets eget varemerke Fanta, og at Fantasy forsøker å snylte på «på allmennhetens kjennskap til Fanta».

Opphever Fantasy-registreringen
Nå gir den svenske tilsynsmyndigheten PRV Coca-Cola medhold.

«Ordet 'Fantasy' skrives med stor begynnelsesbokstav og resterende bokstaver i små med cirka 45 graders vinkel nede fra venstre opp til høyre. Fanta skrives på omtrent samme måte, selv om en spesiell stilart anvendes på klagerens (Coca-Colas) bokser. Både Fanta og Fantasy skrives med mørke bokstaver med lys skygge mot en fargelagt bunn», skriver PRV.

Innehavaren mener de to varemerkene skiller seg markant fra hverandre, men får ikke medhold av PRV, og opphever varemerkeregistreringen av Fantasy.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere