Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Coop langer ut mot Kiwi etter «momskutt»

IKKE IMPONERT: Harald Kristiansen i Coop (til høyre) lar seg ikke imponere at «priseksperimentet» til Kiwi, her representert ved kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin (til venstre).
IKKE IMPONERT: Harald Kristiansen i Coop (til høyre) lar seg ikke imponere at «priseksperimentet» til Kiwi, her representert ved kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin (til venstre). Foto: Kiwi/Coop
Sist oppdatert:
- Bare tull!

- Det er veldig bra at Kiwi følger oss i å kutte prisen på fiskeprodukter, men dette momskuttet fremstår bare som pr-stunt, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til Nettavisen.

Som Nettavisen skrev mandag morgen, kuttet Kiwi prisen på alle fiskeprodukter i sine butikker tilsvarende momsen på 15 prosent. Dette gjør de over en seksukersperiode for å se om de kan øke fiskesalget med 20 prosent.

Les også: Kiwi kutter «momsen» på all fisk - fiskeriministeren jubler

Det tilsvarer regjeringens målsetning om å øke forbruket av fisk med 20 prosent i løpet av fem år.

Eksperiment

Kristiansen er imidlertid ikke imponert.

- Kiwi skaper et bilde av at de er de eneste som gjør noe, og at dette er noe banebrytende. I virkeligheten slår de bare inn åpne dører, sier Kristiansen.

Kiwi omtaler kuttet som «et eksperiment» for å se om de kan øke salget. Coop-toppen er skeptisk til ordbruken.

- Å kalle dette et eksperiment er bare tull. Det krever ikke noe eksperiment for å vite at salget øker når prisen kuttes. Det er noe alle vet, og noe Extra viste allerede i august i fjor med sine priskutt, sier Kristiansen.

Han er heller ikke imponert over at Kiwi begrenser kuttet til seks uker.

- Hadde de virkelig ment noe med det, hadde de videreført det, sier Kristiansen.

Kuttet prisene

Senest i august kuttet Extra prisen på endel fiskeprodukter med opp til 40 prosent, noe Kiwi fulgte opp.

Les også: Priskrigen tilspisser seg: Extra starter priskrig på fisk og kommer med prisløfte

Han føler seg dermed trygg på at Kiwi når målsetningen sin om å øke salget med 20 prosent på seks uker.

- Hvis ikke, skjønner jeg ingenting. Da vi i august kuttet prisene på fisk, fikk vi en tredobling i fiskesalget på mange av de produktene. Vi gjorde dette uten en stor PR-jippo. Kiwi prøver å fremstille seg som bedre enn oss, sier Kristiansen.

Han sier det samlede fiskesalget i Extra-kjeden i 2018 økte med 8,2 prosent, drevet av priskuttene i august.

Fakta: Dette sier Helsedirektoratet om fisk

Klikk for å åpne faktaboksen
  • Spise fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk gjerne fisk som pålegg.
  • Rådet tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken.
  • Minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild.
  • Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon.
  • Fisk, spesielt de halvfete og fete fisketypene er hovedkilde til de marine omega-3 fettsyrene i kostholdet. Tran er en annen viktig kilde til disse.

  • Mager fisk er en særlig god kilde til jod. Bytter du ut kjøtt med fisk til middag og som pålegg, vil det også ha en positiv effekt på kostholdets totale sammensetning ved at mettet fett erstattes med umettet fett, og at inntaket av rødt kjøtt og kjøttprodukter minsker.
  • Fisk og sjømat er også en god kilde for næringsstoffer som protein, vitamin D, vitamin B12, jod og selen. Selenrike matvarer reduserer risikoen for prostatakreft.

Kilde: Helsedirektoratet, Helsenorge

Kiwi: - Vårt kutt er større

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi lar seg ikke affisere at kritikken fra rivalen.

- Den fiskeskrønen får stå for Coops egen regning. Sunnhet til folket har vært vår hjertesak i årevis, og dette er en kampanje vi mener alvor med. Sunn mat må bli billigere, skriver Arvin til Nettavisen.

Hun viser til at Coop kuttet prisene på 15 fiskeprodukter i fjor, mens Kiwis momskutt gjelder all frossen og fersk fisk.

- Det er mellom 70 og 150 produkter, avhengig av størrelsen på butikk. Målet er å sende et tydelig signal til myndighetene om at pris og konsum går hånd i hånd, sier hun.

Glad for lavere fiskepris

Kommunikasjonssjef Kristiansen understreker at Coop mener det er positivt at prisen på fisk faller.

- Vi har senket prisene tilsvarende det Kiwi har gjort. Det er bra for kundene og for folkehelsa.

Les også: Helsedirektøren vil ha mer fisk på norske middagsbord

Han mener imidlertid at hvis prisen skal kuttes ytterligere, trenger de hjelp fra resten av verdikjeden.

- Hvis vi skal få prisene ytterligere ned, må flere aktører enn dagligvarekjedene på banen. Prisøkningen de siste årene skyldes at råvareprisene har steget . Skal vi få kundene til å spise mer fisk, er det mange som må bidra til dette, ikke bare dagligvarehandelen. Vi kan ikke selge fisk med tap - det er allerede for mange varegrupper som er sterkt presset på pris, sier han.

Coop-toppen understreker at i tillegg til pris, er også kvalitet og tilgjengelighet viktig for sjømatprodukter.

- Det er også en råvare mange forbrukere synes det er vanskelig å bearbeide selv, og i familier er sjelden fisk førstevalget til barna. Her gjør barnehager og skoler en god jobb, og vi er glade for at Regjeringen legger opp til å gjøre mer i sin handlingsplan, sier Kristiansen.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!