- Det er veldig bra at Kiwi følger oss i å kutte prisen på fiskeprodukter, men dette momskuttet fremstår bare som pr-stunt, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til Nettavisen.

Som Nettavisen skrev mandag morgen, kuttet Kiwi prisen på alle fiskeprodukter i sine butikker tilsvarende momsen på 15 prosent. Dette gjør de over en seksukersperiode for å se om de kan øke fiskesalget med 20 prosent.

Les også: Kiwi kutter «momsen» på all fisk - fiskeriministeren jubler

Det tilsvarer regjeringens målsetning om å øke forbruket av fisk med 20 prosent i løpet av fem år.

Eksperiment

Kristiansen er imidlertid ikke imponert.

- Kiwi skaper et bilde av at de er de eneste som gjør noe, og at dette er noe banebrytende. I virkeligheten slår de bare inn åpne dører, sier Kristiansen.

Kiwi omtaler kuttet som «et eksperiment» for å se om de kan øke salget. Coop-toppen er skeptisk til ordbruken.

- Å kalle dette et eksperiment er bare tull. Det krever ikke noe eksperiment for å vite at salget øker når prisen kuttes. Det er noe alle vet, og noe Extra viste allerede i august i fjor med sine priskutt, sier Kristiansen.

Han er heller ikke imponert over at Kiwi begrenser kuttet til seks uker.

- Hadde de virkelig ment noe med det, hadde de videreført det, sier Kristiansen.

Kuttet prisene

Senest i august kuttet Extra prisen på endel fiskeprodukter med opp til 40 prosent, noe Kiwi fulgte opp.

Les også: Priskrigen tilspisser seg: Extra starter priskrig på fisk og kommer med prisløfte

Han føler seg dermed trygg på at Kiwi når målsetningen sin om å øke salget med 20 prosent på seks uker.

- Hvis ikke, skjønner jeg ingenting. Da vi i august kuttet prisene på fisk, fikk vi en tredobling i fiskesalget på mange av de produktene. Vi gjorde dette uten en stor PR-jippo. Kiwi prøver å fremstille seg som bedre enn oss, sier Kristiansen.

Han sier det samlede fiskesalget i Extra-kjeden i 2018 økte med 8,2 prosent, drevet av priskuttene i august.

Kiwi: - Vårt kutt er større

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi lar seg ikke affisere at kritikken fra rivalen.

- Den fiskeskrønen får stå for Coops egen regning. Sunnhet til folket har vært vår hjertesak i årevis, og dette er en kampanje vi mener alvor med. Sunn mat må bli billigere, skriver Arvin til Nettavisen.

Hun viser til at Coop kuttet prisene på 15 fiskeprodukter i fjor, mens Kiwis momskutt gjelder all frossen og fersk fisk.

- Det er mellom 70 og 150 produkter, avhengig av størrelsen på butikk. Målet er å sende et tydelig signal til myndighetene om at pris og konsum går hånd i hånd, sier hun.

Glad for lavere fiskepris

Kommunikasjonssjef Kristiansen understreker at Coop mener det er positivt at prisen på fisk faller.

- Vi har senket prisene tilsvarende det Kiwi har gjort. Det er bra for kundene og for folkehelsa.

Les også: Helsedirektøren vil ha mer fisk på norske middagsbord

Han mener imidlertid at hvis prisen skal kuttes ytterligere, trenger de hjelp fra resten av verdikjeden.

- Hvis vi skal få prisene ytterligere ned, må flere aktører enn dagligvarekjedene på banen. Prisøkningen de siste årene skyldes at råvareprisene har steget . Skal vi få kundene til å spise mer fisk, er det mange som må bidra til dette, ikke bare dagligvarehandelen. Vi kan ikke selge fisk med tap - det er allerede for mange varegrupper som er sterkt presset på pris, sier han.

Coop-toppen understreker at i tillegg til pris, er også kvalitet og tilgjengelighet viktig for sjømatprodukter.

- Det er også en råvare mange forbrukere synes det er vanskelig å bearbeide selv, og i familier er sjelden fisk førstevalget til barna. Her gjør barnehager og skoler en god jobb, og vi er glade for at Regjeringen legger opp til å gjøre mer i sin handlingsplan, sier Kristiansen.