NA24.no


UTFORDRER: Daniel Pedersen er sjef i Mega. Han lover at selskapet skal ta opp konkurransen med markedsleder Meny.
UTFORDRER: Daniel Pedersen er sjef i Mega. Han lover at selskapet skal ta opp konkurransen med markedsleder Meny. Foto: Foto: John Terje Pedersen

Coop Mega går til krig mot Meny

Coop Mega kutter i prisene for å ta opp kampen med supermarkedsleder Meny. Meny-sjefen svarer med å garantere at de alltid skal være billigere.

- Vi skal være konkurransedyktig på pris, det er ikke noe alternativ til det, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør for Coop Mega, til Nettavisen.

Pedersen, som ble hentet inn fra Meny i fjor, har store planer om å ekspandere Coops supermarkedkjede Mega. I den sammenheng akter de å ta opp priskampen med med konkurrenten Meny, som gjør det bedre enn Mega i pristester.

Les også: Meny setter prisen ned på flere tusen varer - ekspert advarer

Meny eies i likhet med Kiwi av Norges klart største dagligvarekonsern, Norgesgruppen. Mega gjort det svakere på pristester enn Meny en god stund, men det lover Pedersen at skal endres på.

-  Vi må rette oss inn i det prisnivået som er i markedet til enhver tid, sier Pedersen, som kom fra jobben som regionssjef og driftssjef for Meny i Oslo og Akershus.

Les også: Rema 1000 taper markedsandeler tross flere butikker

Meny lover å være billigere

Kjededirektør Vegard Kjuus i Meny sier han ikke frykter priskonkurransen fra Mega. Han garanterer at Meny skal være billigere enn Mega.

- Meny skal være den billigste utvalgskjeden i Norge, og det har vi også vært så lenge jeg kan huske. Vi har ikke merket noe til at Mega setter ned prisene, sier Meny-sjefen til Nettavisen. 

FORSVARER: Vegard Kjuus, kjededirektør i Meny.

Den har i lang tid vært tøff priskamp i dagligvarebransjen, men da hovedsakelig mellom de tre store lavpriskjedene, Extra, Kiwi og Rema 1000.

Les også: Kiwi billigst i de fem største byene

Innen supermarkedsegmentet er imidlertid konkurransen vært mindre tøff. Nå kan imidlertid det endre seg.

- Den siste tiden har Coop satset tungt på lavpris, hvor vi har fått en veldig sterk posisjon gjennom Extra som nå har vært vekstvinner de siste to årene. Nå vil vi få til noe liknende med supermarked, sier Pedersen i Mega.

Vil ha flere butikker

Ved siden av å presse ned prisene, akter Mega å øke antallet butikker kraftig. Kjeden har idag 78 butikker og innen fem år er ambisjonen at kjeden skal vokse til 100 butikker innen fem år.

Les også: Rema 1000 sliter - to ganger tidligere har Norges minste matvarekjede gått under

Han sier at Mega har ti konkrete butikktomter som de ser på for øyeblikket. Ved siden av det har de ubekreftede butikker som de jobber tett med. 

Norgesgruppen og Meny har satset på å komme inn på kjøpesenter, og Mega varsler at de vil gjøre det samme. 

- Mange gårdeiere ønsker seg supermarked på grunn av det store omsetningsvolumet, og vi skal i større grad ta ut dette potensialet, sier Pedersen.

Meny-sjefen ikke bekymret 

Kjededirektør Vegard Kjuus i Meny tar konkurransen fra Mega med knusende ro. Han viser til at Mega har tapt store markedsandeler de siste 20 årene.

- Meny er i toppen av norsk kundebarometer og scorer høyest på undersøkelser om utvalg, service og kvalitet. Vi vil satse alt vi kan på å ta enda mer markedsandeler. I alle de store byene er vi på jakt etter bedre beliggenheter, sier Kjuus.

Han understreker at han ikke ser på Mega som sin hovedkonkurrent, men at det heller handler om å hente flere kunder fra det gigantiske lavprismarkedet. Norges tre største dagligvarekjeder, Rema 1000, Kiwi (som også er i Norgesgruppen) og Extra er alle lavpriskjeder og til sammen 70 prosent av det samlede markedet.

- 80 prosent av alle dagligvarebutikkene i Norge har 4000 varer eller mindre. Det synes jeg er en trist utvikling sier Kjuus, som legger til at Meny har mellom 10.000 og 20.000 varer i sine butikker.

Meny er klart størst

Inntil videre er det dog ingen tvil om at det er Meny som er den største supermarkedkjeden. Kjeden har 10,5 prosent andel av dagligvaremarkedet etter ni måneder av 2017, og er den fjerde største dagligvarekjeden i Norge.

Coop Megas markedsandel etter ni måneder var på 4,0 prosent, ned fra 4,2 prosent på samme tid i 2016, og er åttende størst totalt.

Pedersen forklarer fallet i omsetning med at Coop har gjort om mindre Mega-butikker til Extra-butikker.

- Vi har avgitt noen butikker til Extra der vi mener det er riktig. Justerer man for det har vi en akkumulert organisk vekst på én prosent i år, og det i et meget tøft, lavprisdrevet marked, sier Pedersen.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere