NA24.no

Even Aas-Eng
Even Aas-Eng Foto: Venture Factory

Dagbladet-eks har tjent millioner

Sist oppdatert:
- Nøkkelen til suksess er hastighet og utførelse, Aas-Eng.

Driften i Venture Factory startet for 11 måneder siden og oppstartsfondet har siden da lansert ikke mindre enn fem selskaper og åtte ulike nettsider i tre markeder.

- Vi har bevist at modellen fungerer. Vi ser nå etter et snaut år at vi kan gjøre mer, ikke mindre, enn det vi trodde på forhånd, sier Even Aas-Eng, administrerende direktør i selskapet, i en melding til Nettavisen.

Venture Factory har et eget team med utviklere, designere og markedsførere. Ideene kommer fra egen organisasjon og fra andre gründere som jobber sammen med Venture Factory. Alle ansatte fordeler sin tid på tvers av selskapene, noe de mener gir en meget kostnadseffektiv drift.

- Nøkkelen til suksess er hastighet og utførelse, og det går fort i Venture Factory, sier Aas-Eng.

Deres foreløpige rekord er 4 uker fra vedtak i styret til lansering av konsept.

- Etter lansering tok det en time før den første kunden hadde handlet, sier Aas-Eng.

Alt har ikke gått bra
På tross av at Venture Factory har vist at modellen fungerer, har ikke alle lanseringene vært en suksess.

- Av fem selskaper er vi meget fornøyd med utviklingen av tre. Klesbutikkene MyMuse.no og illusion.no gjør det veldig bra og Advokatsvar.no viser virkelig lovende takter, sier Aas-Eng.

Social shopping tjenesten Inzpire.me og nettbutikken wineit.no går derimot ikke like bra.

- Inzpire. me har hatt gode brukertall, men vi må jobbe med å forbedre inntjeningsmodellen. Nettbutikken wineit.no som selger vinskap har hatt en treg start, sier Aas-Eng.

En siste nettbutikk blir lansert nå rett før jul og derfor er det for tidlig å si noe om denne.

Venture Factory bevilger lite penger til selskapene i startfasen.

- Vi tester ut konseptene før vi virkelig gir gass. Etter en til tre måneders drift vurderer vi nøkkeltallene. Er de gode, skrur vi opp markedsføringen, er de ikke gode nok, jobber vi videre med konseptet, sier Aas-Eng.

Kraftig vekst og nye selskaper
Omsetningen i porteføljeselskapene ender i underkant av 10 millioner kroner i 2013 og Venture Factory ser for seg en kraftig vekst i årene som kommer.

- Vi startet året med null kroner i omsetning og ingen ansatte. Nå er vi ti ansatte og omsetningen vokser kraftig måned for måned, sier Aas-Eng.

Målet for 2014 er 30 millioner kroner i omsetning og 60 millioner kroner i 2015.

- I tillegg kan koinvesteringer i eksisterende selskaper gi ytterligere fart i veksten, sier Aas-Eng.

Han anslår at de i 2014 vil komme til å lansere tre til fem nye selskaper.

- Og vi har som mål å løfte flere av disse ut i andre markeder slik vi har gjort med MyMuse som nå finnes i Norge, Sverige og Finland, sier Aas-Eng

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere