NA24.no

Dagbladet er avistaperen

Sist oppdatert:
Nordmenn kjøper færre aviser. Det går hardest ut over Dagbladet.

BANKPLASSEN, OSLO (NA24): Avisopplaget går ned i Norge.

I løpet av 2007 har det totale opplaget sunket med 1 prosent, viser rykende ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Opplagsvinneren i 2007 er Dagens Næringsliv, som for første gang slår Adresseavisen ned i støvlene. DN er nå Norges 6. største avis.

- Det har vært et av de beste årene for norsk dagspresse noensinne. Det på tross av en liten opplagsnedgang, sier Helge Holbæk Hansen, fagsjef avis i MBL.

De siste årene har nedgangen i opplaget vært på rundt tre prosent. Dermed er ikke fjorårets nedtur like stor som før.

- Jeg har vært i dette gamet en del år nå og dette er det beste året jeg har vært med på, sier Holbæk Hansen.

Abonnementsopplaget går kun ned 0,3 prosent, mens løssalget går ned hele 3,4 prosent.

Dystert for Dagbladet
Tallenes tale for Dagbladet er derimot dyster lesning. De hadde et oppslagsfall på 10.000, og har nå et opplag på 135.611.

De er også taperen blant søndagsavisene, og faller mest også der.

Dette er taperne
Dagbladet har størst nedgang blant landets aviser i 2007. 71.000 har sluttet å lese Dagbladet i løpet av året.

  • Dagbladet - ned 10.901 eksemplarer (-7,4 prosent)
  • Aften - ned 6052 eks. (-4,4 prosent)
  • VG - ned 5939 eks. (-1,9 prosent)
  • Tips - ned 2695 eks. (-4,3 prosent)
  • Ny Tid - ned 1587 eks.

Klikk i vinduet og se hva Helge Holbæk Hansen i MBL sier om at både VG og Dagbladet taper lesere på papir. Saken fortsetter under.

217535

Se flere saker fra NA24-TV her

Samtlige søndagsaviser faller, unntatt Bergens Tidende. Aller mest faller Dagbladet på søndager med en prosentvis nedgang på 10,1 prosent. Dagbladet har et søndagsopplag på 120.444. VG er størst på søndager med et opplag på 262.786.

Opplagsvinnerne
Av MBLs 170 medlemsbedrifter, er det bare 86 aviser som går opp. Størst fremgang i 2007 hadde Dagens Næringsliv, som har økt opplaget med 4800 daglige eksemplarer.

  • Dagens Næringsliv - opp 4807 eksemplarer (6,3 prosent)
  • Morgenbladet - opp 3015 eks. (19,2 prosent)
  • Aftenposten morgenutgaven - opp 1676 eks. (0,7 prosent)
  • Klassekampen - opp 1277 eks (12,6 prosent)
  • Finansavisen - opp 1085 eks. (4,6 prosent)

Det er to avisgrupper som har hatt fremgang i 2007. De mindre lokalavisene går frem med 0,7 prosent og nisjeavisene øker med 1,5 prosent.

Størst nedgang har riksspredte nyhetsaviser med en nedgang på 3,6 prosent.

Norges største
Norges største aviser er ikke overraskende VG, Aftenposten og Dagbladet. Av regionsavisene er Bergens Tidende soleklart størst.

  • VG er størst - 309.000 i daglig opplag
  • Aftenposten morgenutgaven - 250.179 eks.
  • Dagbladet - 135.611 eks.
  • Aften - 131-089 eks.
  • Bergens Tidende - 87.668 eks.
  • Dagens Næringsliv - 81.391 eks.
  • Adresseavisen - 79.789 eks.
  • Stavanger Aftenblad - 68.010 eks.
  • Fædrelandsvennen - 41.326 eks.
  • Drammens Tidende - 40.954 eks.

Samtlige Media Norge-aviser går frem, med unntak av Fædrelandsvennen som tapte 1316 eksemplarer.

Færre papirlesere
I 2007 fikk 89 aviser færre lesere. Det er særlig de største avisene som mister lesere og samlet sett går lesingen ned. 32 aviser kan likevel skilte med å ha fått flere lesere.

Helgeutgavene går tilbake og det samsvarer med opplagstallene. Den samlede bruken av merkevarene øker. Det skyldes først og fremst økningen i lesertallene for nettavisene til de forskjellige mediehusene.

Nettavisene fortsetter den sterke veksten og i 2007 økte den daglige lesingen med 16 prosent. VG Nett er nå landets mest leste medium med 1.316.000 daglige lesere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere