*Nettavisen* Økonomi.

Danseløver fanget seerne

Foto: TV 2

- Jeg skulle gjerne sett at færre seere var over 60 år, sier TV-ekspert.

25.11.13 12:23

Eirik Søfteland og Kim Daniel Sannes kjempet lørdag om seieren i «Skal vi danse» på TV 2. Over 770.000 seere fikk med seg finalen.

Det er økning sammenlignet med finalen i 2012. Da hadde programmet 758.000 seere.

I en tid med stadig tøffere konkurranse er tallene en hyggelig opptur for reklamekanalen.

En tredjedel over 60

- I forhold til hvordan sesongen har vært er dette oppløftende tall. Det er også en jevn fordeling av seerne. Programmet appellerer til flere målgrupper, men jeg skulle gjerne ha sett at færre seere var over 60 år, sier Per Christian Strand Teslo, TV-ekspert i mediebyrået Carat, til Nettavisen.

Han forteller at det er i aldersgruppen 20 til 60 år det er viktig for en reklamekanal å levere gode seertall.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Privat

- Når du har så mange seere vil du automatisk få med deg mange seere over 60 år. Den aldersgruppen ser mye TV, fortsetter Teslo i Carat.

Vil ha mer danse-TV

Mandag kunne Nettavisen melde at seertallene for «Jakten på kjærligheten» er halvert. Også «Skal vi danse» har slitt med fallende oppslutning totalt sett denne sesongen. I 2011 hadde programmet 682.000 seere i snitt. I fjor var antallet seere redusert til 669.000. Tall for årets sesong før finalen er på 574.000 seere, viser tall fra mediebyrået MEC.

- Vil du anbefale TV 2 å sende flere sesonger av «Skal vi danse»?

- Programmet har vært en sikker leveranse, men dette handler mye om deltakerne, så klarer de å få med gode profiler i nesten sesong er dette en sikker vinner, sier han.

Trofast på toppen over forrige ukes mest sette TV-programmer troner «Nytt på nytt» på NRK med over én million seere.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.