NA24.no

Dårligere salg av melk, yoghurt og ost tynger Tine


NEDTUR: Salget av søtmelk fortsetter å falle
NEDTUR: Salget av søtmelk fortsetter å falle Foto: Tore Meek (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Tine fikk svekket driftsresultatet i fjerde kvartal i 2017 med 10 prosent fra samme periode året før. – Vi er ikke fornøyd med utviklingen, sier konsernsjefen.

Driftsresultatet for siste kvartal i 2017 endte på 281 millioner kroner, en nedgang på 28 millioner kroner.

For året som helhet falt driftsresultatet 179 millioner kroner til 1.537 millioner kroner fra 2016 til 2017. Innen kategorien meieri var utviklingen svakt positiv, men i volum gikk det nedover. Salget av søtmelk fortsetter å falle, noe som ifølge selskapet skyldes at enkelte varianter av Tine-melk ikke lenger tilbys av alle kjedene. Salg av ost har falt både i verdi og volum etter god vekst i flere år.

– Vi er ikke fornøyd med utviklingen. Vi fortsetter å gjennomføre forbedringer i alle deler av verdikjeden. Det er også avgjørende at Tine styrker forbrukerdialogen og blir flinkere til å respondere raskere på forbrukertrender, sier konsernsjef Hanne Refsholt i en kommentar.

Samtidig gleder hun seg over at nylanseringer som Østavind har slått an.

Yoghurt-salget falt i både verdi og volum i fjor, og konsernsjefen varsler en innovasjonsjobb innenfor et marked preget av betydelig konkurranse.

(©NTB)

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere