De beste forbudte reklamene

Reklamene ble for sterk kost for TV. Se dem her.

24.02.10 12:06

For ikke lenge siden ble det arrangert Super Bowl i USA, og selve høydepunktet i NFL-sesongen er også en tid der reklamebransjen prøver å overgå seg selv. En del reklameselskap gikk likevel for langt i forhold til hva amerikanerne mente det var greit å vise på TV.

Se noen av de mest populære reklamene som faktisk ble vist her.

Under har vi samlet et utvalg reklamefilmer som ble nektet vist under Super Bowl i senere år. Det kan virke som om noen, slik som Peta, spekulerer i å få filmene forbudt. Dette gir vanligvis god presse, men uten den høye prislappen som fører med å faktisk få den vist under arrangementet. Et par av filmene er av en slik karakter at man kanskje bør vente med å se dem til man er hjemme fra jobb eller skole.

Sexy dyrevernere
I fjor skapte dyrevernsorganisasjonen Peta overskrifter i kjent stil. Denne vågale reklamen ble ansett som for drøy for idrettsarrangementet:

HTML EMBED

Ølprodusenten Budweiser har laget flere reklamer som ikke ble regnet som passende. Her er en av de mer upassende:

HTML EMBED

Også denne måtte Bud trekke tilbake:

HTML EMBED

Det er imidlertid flere ølmerker som har tatt dratt filmene lengre enn TV-selskapene tillater. Denne sportsrelaterte reklamen ble forsøkt vist for et par år siden, men fikk ikke innpass:

HTML EMBED

Stoppet grunnet slett moral
Noen reklamer er det rett og slett budskapet som ikke blir ansett som egnet for TV. Denne reklamen ble vist i Texas, men ikke i noen andre stater:

HTML EMBED

Les også: Pepsi dropper Super Bowl

Selv relativt harmløse ordspill kan få en film til å nektes visning. I hvert fall når de gjøres så visuelt som her:

HTML EMBED

Denne filmen ville kanskje ikke kunnet blitt vist I Norge heller, men i så fall mest på grunn av falsk reklame:

HTML EMBED

Under årets Super Bowl ble en reklame for et TV-spill tonet ned før det kunne vises. Les mer om det her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.