De dårligste nett-kjøpene

Å betale milliardbeløp for lovende nettselskaper er ikke alltid en god idé.

23.11.06 14:15

Nettgründer James Nicholson vet en ting eller to om dyre oppkjøp på nettet. I 1997 var han med på å starte opp NetVentures, et av de første selskapene som lagde verktøy for å lage nettbutikker for små selskaper.

I 1999 solgte han hele bedriften til giganten Cnet, og jobbet som leder for selskapets Commerce and Operation-gruppe i to år.

En stund etter at den store boblen sprakk trakk han seg tilbake, og gjorde helt andre ting med livet. Men nå er han tilbake i bransjen og jobber med å starte opp et nytt nettselskap.

Nicholson har tatt en titt tilbake på den korte netthistorien og sett på noen av de dyreste og mest meningsløse nettoppkjøpene.

På hans liste har han definert et kjøp som for det første må være svært dyrt, og som i tillegg har bidratt i liten grad til selskapets vekst og passer dårlig inn i strategien.

10. I 1998 var Hotmail en av nettets mest populære gratis e-posttjenester, og dette innså Microsoft som på denne tiden slet voldsomt med sin internettstrategi. Selskapet betalte rundt 400 millioner dollar for tjenesten. Selv om nesten alle på nettet har en Hotmail-konto har statusen til tjenesten falt som en sten og Nicholsen mener oppkjøpet ikke hjalp Microsofts nettsatsing i noe særlig grad.

9. eBay kjøpte Skype i fjor for hele 2,6 milliarder dollar, og på dette tidspunktet var Skype ikke noe annet enn et populært ip-telefoniselskap som ikke tjente noe særlig penger. Det ser fortsatt ut til å være status, og eBay ser ikke ut til å ha klart å integrerte tjenesten i sitt auksjonskonsept på den måten det var forespeilet.

8. MySimon var en prissammenligningstjeneste som Cnet kjøpte i 1999 for 700 millioner dollar. Tjenesten skulle være Cnets prissammenligningstjeneste for ting som ikke var teknologisk. Integreringen har derimot gått svært dårlig, og tjenesten er for lengst forbigått av andre.

7. Exite@Home kjøpte e-post-gratulasjonskort-selskapet BlueMountain i 1999 for 780 millioner dollar – mer enn fem milliarder kroner. Det var på den tiden man trodde denne typen tjenester ville gro inn i himmelen.

6. Lycos kjøpte i 2000 det nå helt ukjente selskapet Terra Networks for 4,6 milliarder dollar. Den originale prisen var satt til 12,5 milliarder dollar, men prisen falt betydelig innen avtalen ble ferdigstilt fordi aksjekursen til selskapet falt som en stein. Lycos er i dag en helt ubetydelig aktør på nettet.

5. Netscape var nærmest enerådende på nettlesermarkedet i lang tid, før Microsoft virkelig begynte konkurransen. Etter at selskapet hadde tapt nærmest alt ble det kjøpt av AOL fra 4,2 milliarder dollar. AOL hadde åpenbart ingen planer med selskapet, og hvorfor det ble kjøpt er vel den dag i dag et stort spørsmål.

4. Geocities var i mange år en av nettets mest populære tjenester hvor du kunne få gratis hjemmesider, og ble kjøpt opp av Yahoo i 1999. Etter oppkjøpt forsvant all innovasjon i selskapet, og de bommet helt på nettverkskonseptene som vi ser i dag. Geocities kunne trolig ha vært MySpace, og kanskje enda større, om de hadde holdt tunga rett i munnen.

3. Kabelselskapet @Home kjøpte Excite i 1999 for 6,7 milliarder dollar. Excite var i lang tid en av de største portalene på nettet. Halvannet år etter oppkjøpet ble det kombinerte selskapet slått konkurs.

2. Time Warner fusjonerte med internettgiganten AOL i 2000, og det ble verdens største medieselskap. Rett etter oppkjøpet begynte AOL å merke bredbåndsrevolusjonen i USA med store tap, og synergien de hadde regnet med kom aldri til syne. TimeWarner led kraftig under denne fusjonen.

1. Broadcast.com ble kjøpt av Yahoo midt under den største internettboomen i 1999 for fem milliarder dollar – noe som beløp seg til 710 dollar per bruker. Tjenesten er i dag ikke noe annet enn en annen måte å komme seg til Yahoo på.

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.