NA24.no

Zalando 10 år

De startet i en kjeller. Nå er studievennene blitt milliardærer på en blåkopi

TOPPSJEFER: David Schneider (t.v.), Robert Gentz og Rubin Ritter deler ansvaret som toppsjefer i Zalando.
TOPPSJEFER: David Schneider (t.v.), Robert Gentz og Rubin Ritter deler ansvaret som toppsjefer i Zalando. Foto: Zalando
Sist oppdatert:
Da de startet opp, pakket og sendte de varene selv fra en kjeller i Berlin. Ti år senere er Zalando-gründerne milliardærer og truer etablerte kjeder som H&M og Zara.

BERLIN (Nettavisen): Det hele startet i en liten leilighet med en kjeller i Berlin. Året var 2008 og de to studiekameratene David Schneider (26) og Robert Gentz (25) startet en skobutikk på nett, en ren kopi av det amerikanske forbildet Zappos.

I likhet med Zappos, tilbød de kundene gratis retur hvis skoene ikke passet. Selv navnet var likt: Zalando.

Les også: Zalando-sjefen om priskrigen på klær: - Det er snudd på hodet

Revolusjon

I starten sendte og pakket Schneider og Gentz selv skoene ut av «lageret», en kjeller på rundt 40 kvadratmeter.

- Vi valgte dette stedet for det var det eneste vi fant som hadde plass til både kontorer i første etasje og lager i kjelleren, sier Gentz når Nettavisen møter Zalando-toppene ti år senere i den samme leiligheten.

Schneider, Gentz og den tredje sjefen, studiekameraten Rubin Ritter, som startet i Zalando i 2010, har i mellomtiden rukket å revolusjonere europeiske motebransje.

- Nå har vi logistikksentre på 100.000 kvadratmeter. Når jeg ser kjelleren vår, og tenker på hvor mange slike kjellere vi kunne ha plass til inn i et av våre logistikksenter, sier det mye om hvor mye vi har vokst de siste årene, sier Gentz. 

Hard start

Zalando har nå en ellevill vekst. I fjor økte selskapet salget med over 23 prosent. Til sammenlikning hadde H&M en vekst på skarve fire prosent, men for å oppnå selv det måtte den svenske motekjeden øke antallet butikker med åtte prosent.

Zalando er børsnotert og har en verdsettelse på over 100 milliarder kroner. Gründerne, som nå er i midten av tredveårene, er gode for rundt fem milliarder kroner.

Les også: Zalando-topp Kenneth Melchior: - Vi kan hjelpe norsk økonomi

Men Zalando fikk en hard start. Kun tre måneder etter at selskapet ble startet opp sommeren 2008, brøt finanskrisen ut. 

- Vi hadde ingen penger og det var umulig å finne penger. Det gjorde det veldig vanskelig å drive for oss en periode, sier David Schneider til Nettavisen.

Viktige støttespillere

Zalando fikk imidlertid tidlig viktig støttespillerne. De tyske Samwer-brødrene i Rocket Internet var med fra starten. Allerede i 2010 kom dessuten det svenske investeringsselskapet Kinnevik på banen med en stor investering i både Zalando og Rocket Internet.

Kinnevik, som også eier teleselskapet Tele2 og den norske TV-kanalen TV 3, er i dag Zalandos klart største eier (40). 

EIER: Svenske Cristina Stenbeck (40) er eier av Kinnevik, som igjen er største eier av Zalando.

- Det vi gjør, krever kapital og det har Kinnevik kommet med. Du trenger noen som backer deg. Veksten vår er bare mulig fordi de støtter strategien vår, sier Ritter.

Så lenge selskapet har eksistert, har det hatt en vanvittig vekst. Allerede i 2009 gikk Zalando inn i sitt første utenlandske marked, Østerrike. Allerede i 2012 var kjeden i de fleste vesteuropeiske land, inkludert Norge.

Gjennombrudd

Det store gjennombruddet kom imidertid i 2010, da en rekke reklamekampanjer gjorde Zalando til et velkjent navn i hjemmemarkedet. Omsetningen nesten tredoblet seg gjennom en rekke humoristiske reklamer der folk - blant annet en ektemann som fortvilet over sin kones nye shoppingvaner - advarte på det sterkeste mot Zalando.

- Vi prøve oss mye frem i starten og ble gradvis modigere. Vi var usikre på om vi burde gå for en tv-reklame, men vi så på modellene og tenkte at det kunne fungere. Det var et sannhetens øyeblikk, men det fungerte veldig bra, sier Gentz.

Deler ansvaret

De tre toppsjefene har alle tittelen konsernsjef, men har ansvaret for forskjellige deler av selskapet.

Gentz har blant annet ansvaret for å utvikle nye virksomheter, Schneider er sjef for merkevaren og egenproduserte klær, mens Ritter er sjef for selve nettbutikken og finans.

- Vi er veldig forskjellige, men vi kjenner hverandre bra og vi sitter fortsatt veldig mye sammen. Vi ser hverandre hele dagen, selv i helgene, sier Schneider.

KJELLER: Zalandos Norden-sjef Kenneth Melchior i kjelleren som var Zalandos første lager.

Lav lønnsomhet

Den voldsomme veksten til tross, Zalando er fortsatt ingen spesielt lønnsom butikk, og marginene til nettgiganten er minimale.

- Vi vil at selskapet skal vokse så mye som mulig. Vi vil doble selskapet fra 2017 til 2020 og det er et ambisiøst mål. I den konteksten kan man ikke vente at lønnsomheten skal øke noe særlig. Hvis vi ser at veksten fortsett er sterk og sunn også etter 2020, ser vi heller ikke noen grunn til å ikke fortsette og vokse, sier Ritter.

Han advarer derfor investorer som tror at Zalando skal bli en særlig lønnsom butikk i årene fremover.

- De bør ikke vente at lønnsomheten ikke går opp, men at vi investerer pengene tilbake i selskapet. Jeg tror at aksjonærene forstår det, sier Ritter.

Tradisjonelle, fysiske motekjeder har imidlertid all grunn til å være bekymret. 

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere