*Nettavisen* Økonomi.

De verste forretningstabbene

Foto: (Scanpix)

Toyota skremte livet av kvinnen med illsinte hooligans. Gøy? Neppe. Her er fjorårets blemmer.

24.01.10 16:03

Etter kriseåret 2008 ble 2009 ble et svært godt år for mange selskaper. Børsverdiene verden over tok igjen mye av det tapte, og resultatene begynte å ta seg opp igjen. Likevel var det selvsagt mange selskap det ikke gikk så bra med, og noe av dette skyldes trolig dårlig ledelse. Det amerikanske ledelsesnettstedet Bnet har gått året etter i sømmene og laget en lang liste over de verste forretningstabbene i fjor. Under finner du noen av de beste godbitene:

NA24 - din næringslivsavis

Terrorisert av reklame
En av de minst gjennomtenkte reklamekampanjene som så dagens lys i 2009 var det Toyota og deres reklamebyrå Saatchi & Saatchi som sto for. I høst ble de saksøkt for 10 millioner dollar av et offer for en internettkampanje for Toyota Matrix. Kampanjen lot brukere spille et pek på en de kjente, ved å late som de ble kontaktet av en ”gærning”.

- Det er lett. Fortell oss litt om dem, og så plukker du ut en av gærningene våre til å tulle med dem – gjennom personliggjorte tekster, e-post, telefoner og video – i 5 dager i strekk, lød reklamen.

Kvinnen som har gått til sak forteller at kampanjen, som fikk henne til å tro at det ville komme en fotballhooligan med en pitbullterrier på rømmen fra politiet hjem til henne, skremte henne noe mer enn intensjonen trolig var. Hun sier at hun levde i konstant redsel, uten å klare å verken jobbe, spise eller sove, før det hele ble avslørt til å være en reklame for Toyota.

En avslappende eksplosjon
På produktsiden fortjener selskapet JAKKS Pacific å nevnes for sine spaprodukter rettet mot tenåringsjenter. Som en del av to av sine påstått avslappende pakker med spa produkter inkluderte de krukker med såkalte ”Badebomber”. Navnet på bombene var i det minste ikke falsk markedsføring, for om de ikke ble åpnet skikkelig begynte det å bygge seg opp karbondioksid helt til krukkene sprengte.

Dusinvis av eksplosjoner fant sted, og 13 skader ble rapportert inn.

Klikk på bildet for å forstørre.

Gudegitt bonus
En av de mest uheldige uttalelsene er svært aktuell i disse dager, i forbindelse med investeringsbankenes bonusutbetalinger. Lloyd Blankfein, lederen for den prestisjetunge investeringsbanken Goldman Sachs, presterte å fortelle the London Times at han ”gjør Guds arbeid”. I en tid der en tiendedel av arbeidsføre amerikanere står uten jobb grunnet finanskrisen, mens Blankfein får hundrevis av millioner i bonus, falt ikke den uttalelsen i god jord.

Goldman prøvde å gjøre opp for seg ved å starte et låneprogram på en halv milliard dollar rettet mot små foretak en uke etterpå, men dette har mer eller mindre druknet i oppmerksomheten til bonusutbetalingene som samlet utgjør over 30 ganger det beløpet.

Les også: Slik bruker de bonusen

Trygd for skamløst fantepakk
En annen uheldig episode var den brasilianske myndigheter opplevde på nettsidene til arbeidsdepartementet. For å logge inn på siden og få informasjon om arbeidsledighetstrygd måtte de uten jobb bruke brukernavnet ”skamløs”, og passordet ”boms”.

Myndighetene skylder på et privat internettselskap som ikke fikk kontrakten sin fornyet. De får neppe flere oppdrag heller.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Chris Pizzello

Undervurder ikke Operas publikum
Det er ikke bare Toyota som har slitt med reklamen. En annen av årets desidert største markedsføringstabber ble gjort av den populære hurtigmatkjeden Kentucky Fried Chicken. I et forsøk på å promotere sin nye matrett, Kentucky Grilled Chicken, bestemte de seg for å gi ut kuponger på et gratis måltid. Problemet var at de bestemte seg for å gi et ubegrenset antall kuponger, nedlastbare fra deres hjemmesider, og få dem promotert på talkshowet til den vanvittig populære Oprah Winfrey.

Det som fulgte lignet nesten på opptøyer ved flere restauranter. Over 10 millioner kuponger ble printet ut og store folkemengder dro på KFC for å få sitt gratis måltid, og ikke overraskende gikk en bråte restauranter rett og slett tom for kylling.

Tjente penger fra graven
Vel så ille var markedsføringskampanjen til det lille satellitt-TV relaterte selskapet MyDishBiz.com, for deres noe uheldige bildevalg. Selskapet reklamerte med at ”Frank og Mary tjente 1080 dollar i denne uken alene”, med et bilde av et glad par. Problemet var bare at bilde var hentet fra en minneseremoni på nettet, etter at de to ble myrdet under sin bryllupsreise i Karibien.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.