Dekk du bør styre unna

Foto: (NAF)

Årets store test av sommerdekk avdekker overraskende resultater!

14.03.11 21:27

NAFs sommerdekk-test viser at noen av de billigste dekkene presterer svært godt. I nesten alle deltestene ligger noen billigdekk litt etter de aller beste og dyreste dekkene. I år har også flere «grønne dekk» blitt testet av NAF.

– Grønne dekk er lettrullende dekk som kutter forbruk og CO2-utslipp. Normalt gir dette dårligere grep på våt vei, men nå klarer noen produsenter kunststykket å kombinere disse egenskapene, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I sommerdekktesten, som NAF-bladet Motor har utført, blir hvert dekk testet i ti forskjellige deltester. De blir testet på våt og tørr asfalt med unnamanøver, bremsing og vannplaning, i tillegg til rullemotstand, komfort og støy.

– NAF presiserer at folks dekkbehov er forskjellige. Derfor oppfordrer vi alle til å gå inn på våre nettsider og sjekke deltestene av hvert dekk. Da er det enklere å finne den dekkmodellen som passer best for deg, sier Jan Ivar Engebretsen.

Årets vinner...
NAF-bladet Motor har lagt mest vekt på egenskapene på våt vei i testen, fordi dette er mest kritisk for sikkerheten. På sommerføre og våt vei får man de lengste bremsestrekningene og det er lettere å få vannplaning. Continental er årets klare vinner på våt vei, med Nokian på en god andreplass.

Andre setter kjørekomfort, støy og kanskje lav rullemotstand og dermed lavere forbruk og CO2-utslipp, høyt. Da får man andre vinnere av testen. Det er dessuten stor forskjell på prisen på dekkene.

– Du må ikke kjøpe de dyreste for å få et godt sommerdekk. Barum, Hankook og ikke minst kinesiske Linglong er rimelige og gode, sier Engebretsen.

NAF anbefaler bileier å be om pristilbud fra minst tre forskjellige leverandører når man har tatt avgjørelsen om hvilket dekk en skal kjøpe.

Her kan du se hele NAFs dekktest (ekstern lenke).

Dropp piggfrie vinterdekk
Hvis du ikke har råd til de dyreste dekkene, må du ikke velge å kjøre videre med halvslitte eller slitte piggfrie vinterdekk, er det krystallklare rådet fra NAF.

– Vi vet at det er en del bilister som velger å kjøre på sommerføre med piggfrie vinterdekk i den tro at dekkene har gode egenskaper. Det har de definitivt ikke. Det dokumenteres fra fjorårets test med svært dårlig kvalitet i alle deltestene, med unntak av komfort. Mange kan kanskje innbille seg at slitte vinterdekk er gode på sommerføre fordi de har fin komfort, men vi fraråder på det sterkeste å kjøre med disse dekkene, sier Engebretsen.

– Vi vil at alle skal kjøre sikkert og miljøvennlig. Gode dekk er helt avgjørende for sikkerhet for deg selv og medtrafikantene. I tillegg er det en billig livforsikring, sier Engebretsen.

– Alle bør også huske å ha riktig dekktrykk. Da sparer man drivstoff, dekkenes levetid, miljøet og det er bra for trafikksikkerheten, avslutter Jan Ivar Engebretsen. (ANB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag