*Nettavisen* Økonomi.

Den nye oljen

Foto: André Clark Utvik (NA24)

Norske firmaer satser flere hundre millioner kroner på bioolje i Ghana.

06.03.08 12:48

ACCRA, GHANA (NA24 ):
- Bioolje vil følge de generelle energiprisene. Det er mye som tyder på at de ikke vil gå ned i fremtiden, sier styreformann Agnar Gravdal i ScanFuel.

NA24 - din næringslivsavis

Prisen per fat på den nye oljen ligger i dag på mellom 140 og 150 dollar. Den spesielle jatropha-oljen er den viktigste innsatsfaktoren i biodiesel.

ScanFuel
ScanFuel er et av tre norske selskaper som er inne i det Vest Afrikanske landet Ghana. Det har så langt investert 15 millioner kroner i den nye oljen – bioolje. I løpet av året vil investeringen løpe til 100 millioner kroner.

- Vi har 800.000 hektar land og vil starte produksjonen av olje i 2009, sier Agnar Gravdal.

Målet til Stavanger-bedriften – hvor IKM-gründer Ståle Kyllingstad er hovedaksjonær med 51 prosent – er produksjon på 40.000 fat olje daglig innen 2020.

Det blir mindre mengder i de første årene, men går gradvis mot det høye målet i 2020.

BioFuel
BioFuel begynte sitt oljeeventyr for fire år siden, etter at det afrikanske gullselskapet Ashanti Gold skulle flytte sine gullgruver ut av regionen. Store områder skulle over i annen drift, og det tørre månelandskap egnet seg godt for oljeproduksjon med den viltvoksende jatropha-planten.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Da så vi muligheten til å bruke disse områdene, sier gründer Finn Byberg til NA24.

Byberg & co. var først ute i landet og har så langt utviklet sin egen testfarm. Den første oljen blir produsert i 2009 med 163 fat per dag.

Deretter øker produksjonen til 900 fat i 2010, 1.800 fat i 2011, og 25.000 fat i 2016.

Oljen presses fra nøttene til jatropha-planten. Den er giftig og brukes normalt til å inngjerde dyr i ørkenen.

- Vi skal tjene penger om et halvannet år, sier gründer Byberg, som så langt har investert 60 millioner kroner i prosjektet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Perenniel, som tidligere het Norfuel, eier 35,63 prosent av BioFuel. Gründerne Finn Byberg eier 12,34 prosent, Steinar Kolnes har 12,15 prosent, og Arne Helvig 9,56 prosent.

Kongens svoger
Det tredje selskapet som vil utvinne bioolje i Ghana tilhører Kong Haralds svoger Erling Lorentzen. Den Brasil-baserte rederen var selv nylig på befaring i Ghana og driver i en tidlig fase med å etablere sin egen biodrivstoffabrikk i landet.

- Vi trenger noen måneder til før vi kan begynne å se et konkret prosjekt, sier hans partner Finn Tvede Jacobsen i African Plantation for Sustainable Development.

Det finnes ingen budsjetter eller mål om produksjon hos kongens svoger så langt.

Jumbojet på bioolje

Klikk på bildet for å forstørre.


Flere spår bioolje som erstatter for «vanlig» olje som drivstoff til både biler og fly.

Den eksentriske milliardæren og Virgin-sjefen Richard Branson fløy en Boeing 747 fra London til Amsterdam 24.februar på bioolje. Drivstoppet som fraktet den enorme jumbojeten var en blandingen av kokosnøtt og babassuolje.

Ikke matplante
Men kritikerne mener at satsingen på bioolje rammer fattige fordi den fortrenger matproduksjonen, noe som igjen fører til økte matvarepriser i verden.

De norske investorene i Ghana har så langt satset på jatropha-planten som ikke brukes til matlagning, og vokser i områder hvor det er lite vegetasjon.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.