NA24.no

Den tøvete TV-krigen

Øystein, Yvonne, Nanna, Petter, Lene, Mats, Ida, Rune, Iris, Kevin og Noor er deltakerne i «Paradise Hotel».
Øystein, Yvonne, Nanna, Petter, Lene, Mats, Ida, Rune, Iris, Kevin og Noor er deltakerne i «Paradise Hotel». (TV3)
Sist oppdatert:
TV-kanalene slåss om seere og annonsekroner. Og om å lage de dårligste programmene.

KOMMENTAR (NA24): Denne vinteren og våren slippes over 20 premierer på underholdningsprogrammer og serier på norske TV-kanaler. Det blir en beinhard krig. Det eneste kanalene ikke slåss om er seernes intellekt.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Mange av disse produksjonene kommer til å slå hverandre i hjel, sa PR-rådgiver Stein Jacob Frisch i Geelmuyden. Kiese til Verdens Gang denne uka. Han påpekte at norske TV-kanaler har forstått at det er egenproduksjoner som vil skille dem ut i markedet. Men når så mange premierer slippes på en gang, vil det komme tapere.

Jeg tror han har et godt poeng.

Kronekamp
Annonsørene avventer hva de skal putte reklamekroner på, framholdt medierådgiver og annonseekspert Arne-Inge Christophersen overfor samme avis. Han mener våren avgjør hva som faktisk gjelder på det kommersielle markedet. Januar og februar er tradisjonelt ikke noen gode investeringsmåneder for annonsørene, sier Christophersen.

Jeg tror han har et enda bedre poeng.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Det er nemlig her slaget står. I hvert fall for de kommersielle kanalene. Annonsørene ligger på vent. De vil se an seertall og publisitet rundt de satsingene som foregår. Og siden egenproduserte satsinger er dyrere enn innkjøp av billige, resirkulerte og for den saks skyld australske serier, vil det bli en kamp på kniven. Om PR-byråene aldri så mye mener at egenproduserte programmer er det som trigger TV-seerne.

Knapt ett program kommer til å utfordre seerne til å tenke egne tanker.

Seks i farta
TV Norge er fortsatt blant de mindre kanalene i seeroppslutningen, men de utenlandske eierne har åpenbart kapital og mot til å satse friskest. Kanalen kjører seks premierer på en gang. Programdirektør Eivind Landsverk innrømmer at han er nervøs.

Fullt forståelig.

For kaster du et blikk på premierene for de nærmeste ukers underholdningsserier, er det aller mest slående trekket at alt ser nesten helt likt ut. Knapt ett program kommer til å utfordre seerne til å tenke egne tanker.

Her kan velges mellom «Norges styggeste rom» på TV3, «Glamourjentene» på TV Norge, «Paradise Hotel» på samme kanal, «Budbringerne» på Viasat 4, også videre og videre.

For slik kunne oppramsingen fortsette. Men hvem har tid og lyst til å se alt dette? Stadig flere, i tider hvor kampen for tilværelsen har kommet nærmere enn på mange tiår, selv i vårt velfødde og bortskjemte land. Behovet for TV-dop blir større. Men annonsørene er kynisk nok avhengige av konsumentenes kjøpekraft.

Bikinier på vinteren
De største annonsekronene på forhånd synes å være svidd av nok en gang av TV Norge – for et nytt forsøk i serien «Ungkaren 20 vs. 40». Hvor bikiniorienterte og veltrimmede 40 år gamle kvinner skal slåss med litt mer naturlig bikiniorienterte kvinner på 20 om en adonis av en ungkar på 30. Sikkert like hjernedødt som forrige gang, men i fjor var seertallene slett ikke verst.

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

Det aller mest bemerkelsesverdige er at de færreste av seriepremierene på TV-kanalene handler om journalistikk. Og i den grad de handler om mennesker, skal de stilles ut. For å underholde.

«Vi morer oss til døde», skrev den amerikanske forfatteren og medieviteren Neil Postman. For en halv evighet siden. Mens vi her til lands ennå hadde TV-monopol. Hans hovedpoeng var ikke hva folk ser på TV, men at de i det hele tatt gjør det.

Dag Solberg er frilansjournalist og kommentator i NA24

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere