NA24.no

Denne annonsen er over streken

Foto: Vibjørn Madsen
Sist oppdatert:
Kan du se hvorfor?

Sør-Varanger kommune ber Thon Hotel Kirkenes svare for brudd på alkohollovens paragraf 9.3, som sier at reklame for alkoholholdig drikke er forbudt, skriver Finnmarken.

Dette kommer etter hotellets annonsering for en temakveld med Braastad konjakk i Sør-Varanger Avis (SVA).

Kan få følger
I kommunens vedtatte alkoholpolitiske retningslinjer går det klart fram hva som er konsekvenser ved overtredelse av forbudet mot alkoholreklame. Førstegangs overtredelse gir skriftlig advarsel.

Rådmann i Sør-Varanger kommune, Bente Larssen, sier til Finnmarken at de ikke er ferdige med saken.

- Per nå vil jeg ikke kommentere konsekvenser, det kommer vi tilbake til når saken er ferdig vurdert, sier hun.

Hun påpeker at det har vært viktig å hente inn hotellets side av annonsesaken.

- Vi har bedt Thon hotell om en tilbakemelding på deres annonse vedrørende et arrangement som framstår å være i strid med bestemmelsene i alkoholloven, da det er forbud mot alkohol- reklame, sier Larssen.

Mens Helsedirektoratet driver kontroll av reklametiltak i landsdekkende medier, er det kommunenes ansvar å være obs på alkoholreklame på lokale arrangementer, lokale trykksaker eller på og utenfor lokale skjenkesteder.

Legger seg flat
Dagen etter at kommunen har sendt sitt brev, svarer hotelldirektør Thomas Hjellestad med å legge seg flat.

- Vi har dessverre ikke ansett annonsen i SVA?som direkte reklame for alkohol. Dog ser vi i etterpåklok-skapens lys at den skulle vært formulert på en annen måte. Vi har tenkt at dette var reklame for en temakveld rundt emnet konjakk, og vi har en foreleser fra en aktuell produsent, skriver han i sitt svarbrev til kommunen.

Thon kjørte totalt tre annonser om konjakkvelden i Sør-Varanger Avis. I den siste ble merkevarenavnet Braastad tatt bort.

- Vi har med dette endret siste annonse i SVA til ikke å inneholde Braastad-navnet, og håper med dette at vi er innenfor det settes med regler som gjelder, skriver Hjellestad.

Flere reagerte
Det var torsdag 26. april Antoine Braastad kom til Thon Hotel Kirkenes for å forelese om konjakk.

Restauranten serverte i den forbindelse en fire retters meny inspirert av Braastad konjakk.

Konjakkvelden var et av flere PR-stunt konjakkleverandøren Braastad gjorde i Norge.

- Vi har kjørt disse annonsene i samarbeid med leverandøren, og det viser seg at det har vært lignende tilbakemeldinger andre steder også, skriver Hjellestad til kommunen. Hotelldirektøren var mandag utenlands.

Restaurantsjef Steffen Mong sier til Finnmarken at de ikke har ytterligere kommentarer til hendelsen enn det som kommer fram i direktørens svarbrev til kommunen.

- Vi har lagt oss helt flat, og vi endret også annonsen da vi ble konfrontert med saken, sier Mong.

Les flere nyheter hos: Finnmarken

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere