NA24.no

Denne «drittbilen» herjer på nett

Foto: Privat
Sist oppdatert:
- Jeg viste hvor sint jeg var, samtidig som jeg er glad i bilen, sier bilselgeren.

Mandag kveld ble det lagt ut en annonse på finn.no der 23 år gamle Verona Brøseth Nordli ønsker å selge sin kjære Skroplus von Schneider. Skroplus er en Opel Astra av 1995 model.

«Skroplus von Schneider har mye personlighet. Han er langsint, så dersom du snakker dritt om han i hans nærvær kan ta deg faen på at han lager et helvete for deg de neste 5 månedene.» Slik lyder deler av teksten.

Annonsen viste seg å være av stor interesse hos brukerne av finn.no og har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier.

- Statistikken til finn.no stoppet da trafikken var for høy, forteller Nordli som er eieren av Skroplus von Schneider til Nettavisen NA24.

Torsdag ettermiddag hadde annonsen 296 530 antall visninger. En rekord uten like for Opel Astra, som har et gjennomsnitt på 505 antall sidevisninger i 2012.

Bilen har nesten like mange antall visninger som båten til Kjell Inge Røkke, som hadde 300 000 visninger.

- Generelt kan vi si at annonser som skiller jeg ut får bra med klikk, forteller Lene Kallum PR-og informasjonssjef i Finn.

For eksemepel kan en annonse skille seg ut med en god tekst, spesielle bilder eller et spennnede produkt.

God strategi?

Annonsen bærer preg av en negativ holdning til egen bil. Nordli beskriver i en lang tekst hvordan bilen ikke fungerer slik den skal og anbefaler folk som er gravide eller som har hjerteproblemer om å ikke kjøpe bilen. For eksempel har hun skrevet historier om sin tid med bilen.

«Dersom du kjøper Skroplus von Schneider kan du banne på at du får deg en løkballe av en bil som produserer mange interessante historier! Jeg kan jo nevne den gangen bilen min stoppet på Kvadrat og nektet å starte igjen. Jeg ringte NAF, de tittet på bilen og hentet en hammer. Jeg tenkte "jaja, greit at bilen er stygg altså, men likevel?" NAF-mannen slo på bensintanken mens jeg vred om nøkkelen, og vips så startet den. Derfor måtte jeg alltid ha med meg en passasjer hver gang jeg skulle ut å kjøre ( frem til jeg fikk byttet bensinpumpe). Jeg følte meg nemlig ikke så kul der jeg stod og viftet med en hammer og spurte fremmede mennesker om hjelp til å starte bilen. Det kommer vel ikke som et sjokk at ingen var villige til å hjelpe; de fleste stirret ned i bakken og hastet forbi meg. Eller den gangen håndbrekkwiern røk, og jeg måtte kjøre rundt med vedkubber som jeg plasserte foran dekkene for å forhindre at den skulle trille til helvete. Folk stirret og lo som bare det, og jeg lo med dem. Jeg turte jo ikke inrømme at det var MIN bil.»

- Opprinnelig ble teksten skrevet i vinter da jeg var veldig frustrert på bilen min. Så jeg viste hvor sint jeg var, samtidig som jeg er glad i bilen, sier Nordli.

Teksten fortsetter «Bilen går som en klokke bortsett fra når han ikke går. Det er viktig at du klapper ham betryggende på dashbordet ved første tegn til motorhavari-og du må for all del ikke snakke dritt om bilen i dens nærvær!»

Hun la teksten ut på facebook i vinter der hun fikk god respons og valgte å bruke den når hun nå ønsket å selge bilen.

«En klok mann sa en gang at "Opel er en rullende utgift". Jeg kunne ikke ha vært mer enig.» Slik starter annonsen til Nordli.

- Det har tydeligvis funket, så jeg anbefaler andre å bruke denne metoden, mener Nordli.

«Bilen ser nesten ikke ut i måneskinn, med noen riper her og bulker der.» Videre forteller Nordli om en episode der hun hektet bilen på et gjerde for deretter å ruge frem og tilbake.

Nordli forklarer på en komisk måte hvordan man bør behandle bilen. «Dersom du planlegger å kjøre bilen i Rogaland bør du unngå rundkjøringen ved Skjæveland da bilen min hater den rundkjøringen. På to dager stoppet han tre ganger i samme rundkjøring; olje-,batteri- og elektronikklampene begynner å lyse, servoen svikter og du får ikke gasset. Men om du dytter ham i 30 meter lenger vekk og lar ham sove i 15 minutter så går han som en klokke igjen. Det samme gjelder Varhaug - Skropuls von Schneider er ikke spesielt glad i Varhaug (men hvem er vel egentlig det?). Det er sterkt anbefalt å være NAF- medlem om du skal kjøre Opel, for jeg kan love deg at du blir godt kjent med guttene på NAF Veihjelp.»

- Vi har sett eksempler på slike «drittbil»- annonser tidligere, og vår erfaring er at det ofte er stor interesse for dem, forteller Kallum.

Bruken og annonseinngangen på Finn har økt, derfor vil forskjelige typer annonser dukke opp oftere.

- Noen ganger kan det hjelpe å tenke litt utenfor boksen når man skal lage en annonse, spesielt hvis det er noe helt vanlig som skal selges, sier Kallum.

Hun forteller om en fyr som solgte en "skilsmissesofa", som egentlig er en helt vanlig hvit sofa. Med en kreativ tekst ble sofaen solgt umiddelbart.

Fått bud

«Dersom du kjøper denne bilen støtter du din lokale NAF-avdeling, for du kommer til å ringe dem ofte.Jeg er overbevist om at NAF i Oslo frydet seg da jeg tok med meg Skroplus von Schneider og flyttet til Rogaland. De holdt sikkert en fest for å feire at de slapp å styre mer med de utallige telefonsamtalene mine.» Advarer Nordli leserne. Hun tror den spesielle måten å skrive annonsen på vil hjelpe salget.

- Jo fler som ser annonsen, jo større en sjansen for salg.

Til nå har hun fått noen bud, der det høyeste ligger på 4 000 kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere