NA24.no

Denne e-posten er ren svindel

Verken SpareBank 1 eller andre seriøse selskaper ber deg om å oppgi konfidensiell informasjon i en e-post eller på usikre nettsider.
Verken SpareBank 1 eller andre seriøse selskaper ber deg om å oppgi konfidensiell informasjon i en e-post eller på usikre nettsider. Foto: Skjermdump/Montasje
Sist oppdatert:
Flere bankkunder har allerede mottatt den.

Svært mange personer har tidligere mottatt en epost fra svindlere som utgir seg for å være DNB. Nå står SpareBank 1-kunder for tur. Men også de som ikke er kunder har fått eposten.

Les også: Du gikk vel ikke på denne?

I dag har flere SpareBank 1-kunder og andre mottatt e-post fra svindlere (phishing) hvor de blir bedt om å oppdatere sin kortinformasjon. E-posten inviterer e-postmottakere inn på en falsk nettside via en lenke i e-posten, melder banken i en melding.

Det er heldigvis lett å gjennomskue bløffen. Teksten i eposten, som er en blanding av gebrokkent norsk og engelsk, oppfordrer deg til å klikke på en lenke som igjen fører deg til en nettside der du blir oppfordret til å taste inn både navn, kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode.

- Verken SpareBank 1 eller andre seriøse selskaper ber deg om å oppgi konfidensiell informasjon i en e-post eller på usikre nettsider. Hvis du har oppgitt denne type informasjon og mener du har blitt lurt, må du kontakte banken umiddelbart. Du kan også se våre nettsider for hvordan du kan sperre kortet ditt utenom bankens åpningstider, lyder meldingen.

Slik ser den falske e-posten ut:

Med jevne mellomrom mottar nordmenn svindel-epost. Kriminelle sender ut e-post der de ber deg om å oppgi sensitiv informasjon. Svindlerne prøver å lure deg ved at den e-posten du mottar ser ut som den kommer fra avsender som du har et tillitsforhold til som f.eks banken, nettbutikker, ulike markedsplasser og lignende.

Følg disse rådene
Du skal aldri gi fra deg sensitiv informasjon (f.eks. fødselsnummer, BankID-passord, koder, kredittkortnummer eller PIN-kode) på e-post, selv om du mottar e-post som ber deg om å gjøre dette. Vi ber aldri om denne type informasjon i e-post eller på nettet.

Du kan enkelt finne ut om en nettside er sikker for innlogging ved å sjekke følgende:

  • Domenenavnet skal være: sparebank1.no, slik som for eksempel https://www2.sparebank1.no og https://eksempeltekst.sparebank1.no
  • Sikker side har https:// i adressefeltet, og dermed et hengelåsmerke i nettleservinduet. På nye nettlesere finner du hengelåsen i det grønne feltet (ved siden av nettadressen).

Har du vært så uheldig og sendt inn informasjon, som for eksempel kortinformasjon, passord og koder på den falske nettsiden, må du kontakte banken. Kunder som har gitt fra seg personlig informasjon skal også være særlig oppmerksomme på ukjente transaksjoner på kontoen i en periode, og ta kontakt med kundesenteret hvis dette skjer.

Hva er phishing?
Phishing er en form for nettsvindel der brukere av e-post blir fralurt fortrolig informasjon. Informasjonen kan senere utnyttes til bedrageri. E-posten ser ut til å komme fra et vanlig firma, for eksempel banken din. Hensikten er å lure deg til å gi i fra deg personlig informasjon eller informasjon av økonomisk karakter, som for eksempel brukernavn og passord, personnummer, kredittkortnummer eller bankkontonummer.

Svindlerne kan lure deg til å gi i fra deg informasjon på flere måter. For eksempel kan de oppfordre deg til å svare på en e-post med falsk svaradresse slik at de selv mottar informasjonen fra deg. En annen metode er å oppgi en lenke i e-posten som leder til en falsk nettside der du blir bedt om å gi opplysninger. Nettsiden kan se ekte ut, og for eksempel se ut til å være fra banken din. Her er flere råd og tips om sikkerhet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere