NA24.no

Denne Frp-eren vil øke avgiften for seg selv

Gjermund Hagesæter, finanspolitisk talsperson i Frp på Stortinget, har kjørt elbil siden 1999. Her er han på el-tur i Nord-Norge med konen Eirin og hunden.
Gjermund Hagesæter, finanspolitisk talsperson i Frp på Stortinget, har kjørt elbil siden 1999. Her er han på el-tur i Nord-Norge med konen Eirin og hunden. (Privat)
Det finnes nok ikke mange av dem, men her er en Frp-politiker som vil ha økte avgifter på bilen han selv kjører.

(vest24): – Fordelene for elbileierne var ikke ment å vare evig. Det er naturlig at vi begynner å fase noen av dem ut, sier Frps finanspolitiske talsmann på Stortinget, elbileier Gjermund Hagesæter, til Vest 24.

Kommende uke setter regjeringspartiene og samarbeidspartiene Kristelig Folkeparti og Venstre seg ned for å diskutere bil- og drivstoffavgifter. Blant temaene blir fordelene elbileiere i dag nyter godt av.

Mange fordeler

Personer som kjører elektrisk kan blant annet nyte godt av momsfritak, lavere årsavgift, gratis passering i alle landets bomstasjoner, gratis ferge, lov til å kjøre i kollektivfelt, for å nevne noe.

Da klimaforliket ble inngått i 2012, var det enighet om at fordelene for elbileiere skulle videreføres ut stortingsperioden (til 2017), hvis antall elbiler ikke oversteg 50.000.

Det skjer trolig allerede i vår.

Kjøpte elbil i 1999

Frps finanspolitiske talsmann Gjermund Hagesæter er en erfaren elbilfører. Han kjøpte sin første elbil i 1999. Da måtte han riktignok betale moms, men slapp gratis over alle bompengefinansierte broer og Bompengeringen i Bergen.

I dag kjører Hagesæter og konen Tesla. Den har de vært på tur til Nord-Norge med. Snart går turen nedover på Kontinentet.

– Jeg har hatt Teslaen i ti måneder, og har kjørt 16.000 kilometer, sier han.

– Unaturlig fritak

Nå mener han at tiden er moden for å kutte noen av godene han selv og andre elbileiere har nytt godt av til nå.

Han bruker et annet miljøvennlig fremkomstmiddel som eksempel:

– Hvis du kjøper en elbil, slipper du å betale moms. Hvis du kjøper en sykkel, som er like miljøvennlig, må du betale moms, sier han og mener at det viser at det er unaturlig med momsfritak på elbiler.

Han er også opptatt av fordeler elbileiere har, som for eksempel å kunne kjøre i kollektivfeltene.

– Hvis det fører til at bussene får problemer med å komme seg frem, så kan ikke elbilene kjøre i kollektivfeltet, sier stortingsrepresentanten, opprinnelig fra Knarvik men nå bosatt i Bergen.

– Skal argumentere godt

Fra samarbeidshold tyder mye imidlertid på at Frp-eren vil møte motstand.

– Han skal argumentere godt hvis han skal få Venstre med på økte avgifter på elbilene, sier nestleder og finanspolitisk talsmann i Venstre, Terje Breivik.

Han vil bruke skatte- og avgiftspolitikken aktivt for å få folk til å velge miljøvennlig.

– Men må folk belønnes økonomisk for å være miljøvennlige, har vi ikke et selvstendig ansvar?

– Jo, det kan du si, men vi bør bruke skatte- og avgiftspolitikken aktivt i miljøpolitikken, sier Breivik, som ikke ser bort fra at andre deler av Hagesæters og Frps innskjerpingsønsker kan være tjenlige.

Kollektivfeltene

Som for eksempel å forby elbiler i kollektivfeltene.

– Hvis elbiler lager kork i kollektivfeltene på enkelte strekninger, så kan vi være med på å vurdere endringer her. Det kan også handle om tider på døgnet der det er mange elbiler i kollektivfeltene, sier Venstres nestleder fra Ulvik.

Ifølge en oversikt TV 2 brakte på fredag, var det pr. 25. februar 47.372 elbiler og plugin hybridbiler her i landet. 6.749 av disse var hjemmehørende i Hordaland, 227 i Sogn og Fjordane og 1.227 i Møre og Romsdal.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere