NA24.no

Denne kan bli vaktbikkje-mat

Foto: Per Løchen/Scanpix
Sist oppdatert:
Frp-politiker vil se på mistanken rundt milliardkontrakt.

NA24 omtalte forrige helg rettighetene til å selge reklame i Oslos kollektivsystem. Dette er en meget lukrativ kontrakt, men den har ikke vært ute på anbud på 15 år.

Kommunal Rapport har avslørt kritikkverdige forhold rundt avtalen, og søkte flere ganger om innsyn i dokumenter i forbindelse med avtalen i 1998 og da den ble videreført i 2003. De fikk imidlertid avslag hver gang.

Les mer: - De har noe å skjule

Avisen skrev også at Sporveis-Annonsene AS kan ha brutt anbudsloven da JCDecaux fikk videreført avtalen i 2003 (se faktaboks).

Sporveis-Annonsene er eid av Kollektivtransportproduksjon (KTP), som igjen er eid av Oslo kommune.

Mener prosessen burde gjennomgås
Rødt-politiker Erling Folkvord er en av de som reagerte sterkt på avsløringene til Kommunal Rapport.

- Det er nærliggende å tro at når du nektes innsyn, så er det som regel fordi de som nekter deg har opplysninger de ikke vil at skal bli kjent, uttalte Folkvord, som ikke utelukket at det kan ha vært korrupsjon inne i bildet.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK!

Nå er den kontrakten, som skal ha en verdi på rundt 1,5 milliarder kroner, ute på anbud for første gang siden 1998. Jøran Kallmyr i Frp mener Sporveis-Annonsene burde sørge for å ha alt på stell.

- Jeg mener man burde ha en solid gjennomføring og sørge for at prosessen er så transparent som mulig. Det er viktig at man har en ordnet prosess, sier Kallmyr til NA24.

Han mener at kommunerevisjonen burde ta en kikk på saken når prosessen er ferdig, i lys av avsløringene.

- Kommunerevisjonen tar uansett stikkprøver, men akkurat i denne saken, kan det hende vi etterlyser at kommunerevisjonen tar en spesifikk gjennomgang, sier Kallmyr, som er leder av bystyrets byutviklingskomité.

- Hvis alt er i orden, vil det fjerne mistanken, legger Frp-politikeren til.

- Skal være offentlige
Jøran Kallmyr var byråd for miljø og samferdsel i Oslo da Kommunal Rapport kom med sine avsløringer. Han mener det ikke burde være hemmelighold innenfor offentlige selskaper.

- I utgangspunktet mener jeg papirer skal være offentlige. Det finnes noen unntak, som hvis opplysninger kan påvirke en konkurransesituasjon, men det burde være mest mulig offentlighet, uttaler Frp-politikeren.

Les også: Tjener rått på alle som lar bilen stå

Kallmyr startet å undersøke saken, men han ble etter hvert erstattet med Venstres Ola Elvestuen. Sistnevnte mener det er opp til selskapet selv om de vil gi innsyn i dokumenter.

- Det er en juridisk vurdering av KTP, som er morselskapet til Sporveis-Annonsene. Vi har ikke gått inn for å overstyre Sporveis-Annonsene. Oslo kommune eier ikke det selskapet direkte, men via KTP, sier Elvestuen til NA24.

Byråden for miljø og samferdsel forteller imidlertid at byrådet har gjort tiltak i saken.

- Vi har bedt Ruter og KTP om å gjennomgå deres internkontroller for deres datterselskaper, forteller Elvestuen.

Sporveis-Annonsene har uttalt at de er sikre på at de ikke har gjort noe galt i saken.

- Sporveis-Annonsene er ikke bundet av offentlighetsloven - noe fylkesmannen har bekreftet - eller loven om offentlig anskaffelse. Sporveis-Annonsene er likevel opptatt av å gi innsyn der det er mulig. Vi sikre på at alt har gått etter «boken», sier Merete Agerbak-Jensen, kommunikasjonsdirektør i morselskapet KTP.

- Forventer at alle følger reglene

I intervjuet med NA24 uttalte Erling Folkvord at selskapsløsningen i kollektivsystemet er så uoversiktlig at nøkkelpersoner kan gjøre avtaler seg imellom uten at bystyret kan kontrollere det.

- At det er underselskaper i så store selskaper, ser jeg ikke på som problematisk. Jeg ser heller ikke på det som rart at reklamesalg er tillagt et eget selskap. Men vi forventer at alle følger regelverket, sier byråd Ola Elvestuen.

Venstre-politikeren forventer også at den nåværende anbudsprosessen blir riktig gjennomført.

- Dette handler om en konkurranse om reklamesalg, og da må man hente inn mest mulig informasjon. Vi forventer at det blir gjennomført i henhold til lover og regler, sier Elvestuen.

Det er selskapene JCDecaux og Clear Channel som kjemper om den lukrative kontrakten. JCDecaux har hatt kontrakten fram til nå, og NA24 har tidligere vært i kontakt med selskapet i forbindelse med anbudet.

- Det vil jeg ikke uttale meg om. Det er forhandlinger som pågår, sier administrerende direktør i JCDecaux Norge, Øyvind Markussen, som strekker seg til å si at kontrakten er viktig for JCDecaux.

Heller ikke konkurrenten Clear Channel vil si mye om anbudsprosessen, men strekker seg til dette:

- Vi håper det er en ryddig, oversiktlig og korrekt prosess, sier administrerende direktør i Clear Channel Norge, Toivo Møller-Pettersen

Det er ventet at Sporveis-Annonsen kommer til en avgjørelse i løpet av sommeren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere