Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Denne reklamen forteller ikke hele sannheten

Sist oppdatert:
Vi har funnet hvem som virkelig er billigst på strøm.

I forrige uke sendte strømleverandøren NorgesEnergi ut reklame til mange av sine kunder, der de slo fast at man gjennom selskapet har valgt en billig leverandør av strøm.

Sammen med en graf, som vi har gjengitt over, skriver selskapet følgende:

«I grafen over ser du hvor mye billigere din strømavtale, GUL e-STRØM, var i 2013 i forhold til strømprisene hos flere av våre konkurrenter. Som kunde hos NorgesEnergi kan du alltid være trygg på at du har en billig strømavtale!»

På sine nettsider beskriver NorgesEnergi litt av bakgrunnen for tallene. De forteller at oversikten er basert på priser fra alle uker i 2013, hentet fra Konkurransetilsynet, ut fra et normalisert forbruk på 16.000 kWh. De sier ikke noe om hvor i landet prisene er hentet fra, og påpeker at «vi gjør oppmerksom på at leverandørene kan ha andre avtaler enn de vi sammenligner med her».

Et spesielt utvalg

Men - ifølge Konkurransetilsynets nettsider har NorgesEnergi tilsynelatende ikke vært billigst på strøm en eneste uke i 2013.

På oppdrag fra Nettavisen NA24 har Konkurransetilsynet derfor utarbeidet en oversikt over alle produktene i kategorien standard variabel avtale (som er det NorgesEnergi fremhever) som har vært tilgjengelig i hele 2013, med levering i Oslo (kraftsone NO1).

Oversikten viser at NorgesEnergis billigste produkt havner på en 8. plass - 7,5 prosent dyrere enn fjorårets billigste avtale. Selskapet er også nær 250 kroner dyrere enn sin eier Hafslunds billigste produkt.

På NorgesEnergis oversikt fremheves Eidsiva på en 5. plass, mens Gudbrandsdal Energi (GE) havner på 4. plass. Om en derimot ser på konkurransetilsynets oversikt, har begge disse aktørene produkter som er billigere enn normalisert spotpris (uten påslag). I likhet med NorgesEnergis produkt, er dette avtaler som krever nettadministrasjon.

- Billigste mot dyreste

Sammenligningen får markedssjef Jan Jansrud i GE til å reagere.

- NorgesEnergi har sammenlignet sitt billigste variabelprodukt mot konkurrentens dyreste produkt i perioden. NorgesEnergi har også en rekke andre og dyrere produkt i porteføljen sin, så slike sammenligninger vil villede kundene. Hvis de hadde foretatt en ensartet sammenligning ville de ha kommet et godt stykke ned på listen, sier Jansrud til Nettavisen NA24.

- De har samtidig utelatt å sammenligne seg med spotprisprodukter som er det produktet forbrukermyndighetene og seriøse økonomiske tidsskrift anbefaler kundene å velge. I en slik sammenligning hadde de også kommet et stykke ned på listen, sier Jansrud.

- Når strømselskaper går ut og sammenligner seg med andre på pris så blir det ofte villedende. Strømselskapet vil sjelden fremstille seg selv på en objektiv måte. Det er viktig at kundene er kritiske til slike pris-sammenligninger, sier han.

- Sammenligner med hovedprodukter

NorgesEnergi-sjef Gunnar Norheim mener sammenligningen er korrekt.

- Det er hundre leverandører på markedet som har mange produkter, og flere har mange produkter. Mange har «lynavlederprodukter», som de nesten ikke har kunder på, men som de profilerer seg på Konkurransetilsynets lister med. Og så har man et hovedprodukt som ligger mye høyere på prisstatistikken som er mye dyrere, og som man har mesteparten av kundebasen på. Vi ønsker å synliggjøre for kundene det produktet vi mener det er sannsynlig at kundene har, sier Norheim til Nettavisen NA24.

Han mener blant annet at en del produkter har nesten identiske navn, og at det ene er vesentlig dyrere enn det andre.

Han trekker spesielt frem GEs Kvitfjell-produkter som typiske lynavlederprodukter.

- Jeg vil tippe at 90 prosent av kundene er på det vanlige produktet. Kvitfjell-produktet er sterkt omdiskutert, og uten at jeg kan dokumentere det, så går det rykter om at kundene «tømmes» over til dyrere produkter.

- Men Kvitfjell-produktene og deres e-produkter har jo ganske like forutsetninger, og det ville vel være det naturlige å sammenligne med?

- Vi tar utgangspunkt i de største selskapene, og da bruker vi det som er hovedproduktene deres, ikke lynavlederprodukter. Så er vi åpne på at det er andre produkter på markedet som kan være billigere.

- Men dette kan vel anses som litt villedende?

- Dette reiser mange spørsmål, og vi har forsøkt å gå videre med dette med Forbrukerombudet før. Fjordkraft hadde tidligere en kalkulator, der en kunne legge inn sitt forbruk og sammenligne priser, der de sammenlignet sitt billigste med andre aktørers dyreste. Det kom vi ingen vei med. Bransjen har hatt som mål å forvirre kunden, sier Norheim, og viser til at måten prissammenligningen på Konkurransetilsynets nettsider i praksis åpner for så mange kombinasjoner at alle aktører kan hevde at de er billigst.

- Reelle produkter

Jan Jansrud i GE avviser at deres Kvitfjell-produkter er marginale lokkeprodukter.

- Når man er på Konkurransetilsynets nettsider og ser at Kvitfjell er billigst, så velger en ikke standard på våre sider. Bare på Kvitfjell Spot har vi over 20.000 brukere. Og vi tømmer ikke kunder fra et produkt til et annet, selv om et annet selskap i bransjen gjør dette. Våre kunder skal være sikre på at de får den prisen som står på Konkurransetilsynets nettsider.

- Men hvordan kan man tjene penger på et spotprodukt uten påslag og uten fastelement?

- En kan jo ikke det. Prisen dekker jo ikke kostnadene for elsertifikatet en gang. Og når en kunde har hatt et sånt produkt i noen år, er det ikke urimelig at man kan tjene noen kroner på dem.

- Grensetilfelle

Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet forteller at denne typen markedsføring er helt i gråsonen av lovverket.

- Vi har ikke praksis som sier at du må plukke ut de billigste produktene i markedet for en prissammenligning, og dette blir et tilfelle der en sammenligner sitt billigste produkt, men utelukker det billigste fra konkurrentene. Det blir et grensetilfelle, som må vurderes helt konkret om er innenfor loven eller ikke, forteller Elton Haug til Nettavisen NA24.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!