*Nettavisen* Økonomi.

Derfor ønsker Siv Jensen å gjøre noe med bilavgiftene

CO2-utslippet fra nye biler har blitt drastisk redusert det siste tiåret. I 2004 slapp en gjennomsnittlig ny bil ut 180 gram CO2 per kilometer. I oktober i år var tallet 111 gram - en reduksjon på nesten 40 prosent.

Å bli kvitt gamle biler har mange fordeler.

- Kuttet er et miljøtiltak i seg selv, selv om det ikke har kommet så godt frem, for en blir jo pepret med at det er elbiler som gjelder, sa finansminister Siv Jensen i et møte med Nettavisen før helgen.

Hun sikter til regjeringens forslag til reduksjon i omregistreringsavgiften for nye brukte biler.


En av Europas eldste bilparker

Norge har i dag en av Europas eldste bilparker med en gjennomsnittsalder på 10,5 år – et tall som har økt jevnt og trutt de siste årene. Til sammenligning er de de siste oppdaterte EU-tallene fra 2011 en gjennomsnittsalder på 8,6 år.


Klikk på bildet for å forstørre.

Gjennomsnittlig alder på bilparken i EU er 8,6 år - to år mindre enn i Norge.


Det siste tiåret har det vært et betydelig fokus i bilindustrien med å redusere forbruk og utslipp på nye biler. Dermed blir det en direkte sammenheng mellom en bilparks alder og CO2-utslippene.

Resultatet har blitt at en gjennomsnittlig nybil solgt i Norge i år har et utslipp som ligger 40 prosent lavere enn for et tiår siden.

Om vi ser på de eldste bilene blir det enda verre: Ifølge NAF hadde en gjennomsnittlig ny bil i 1990 et CO2-utslipp på 300 gram per kilometer. En ny bil kan dermed kjøre tre ganger så langt som en gammel bil med likt utslipp.

Dermed er det et mål å redusere gjennomsnittsalderen på norske biler. Å få flere til å kjøpe nye biler er viktig, men langt fra alle har råd til å betale 300.000-600.000 kroner for en ny bil. Ved å redusere omregistreringsavgiften, ønsker en å gjøre det billigere for eiere av gamle biler å kjøpe seg litt nyere biler.

Klikk på bildet for å forstørre.

 Finansminister Siv Jensen Foto: Vegard Wivestad Grøtt (NTB scanpix)

- Vi har nå så sterke incentiver gjennom elbilfordelene allerede, at de som har råd til det det går den veie. Nå må gjøre tiltak som er innenfor det store flertallet av bileiere, fortalte finansministeren.

Direktør i Bilimportørenes landsforening Erik Andresen påpeker overfor Nettavisen at dieselbiler med motorer som oppfyller de nye utslippskravene Euro6 tar livet av debatten om utslipp fra dieselbiler i byer. De nye utslippskravene gjør at NOx-utslippene på nye dieselmotorer bare er en brøkdel av det de var for bare et år siden.

- Dette problemet er nå løst, sier Andresen.

Bieffekten: Mye sikrere

Ved å fornye bilparken gjennom å bytte ut de eldste bilene, oppnår man også et annet mål: Sikrere biler.

- Sikkerhet er heller ikke noe man skal undervurdere. Bare tenk for barnefamilier med små barn hvor viktig det er. Det er en del eldre biler du ikke har lyst til å være i en kollisjon med, sa Siv Jensen.

Da sikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP startet sitt arbeid i 1997, laget de et testregime der man var overbevist om at ingen biler noen gang ville oppnår toppkarakter.

Organisasjonen klarte derimot egenhendig å endre mentaliteten blant verdens bilprodusenter: Resultatene av kollisjonssikkerheten ble oppfattet som helt essensielt, og som et betydelig salgsargument om en gjorde det bra. I 2001 ble Renault Laguna den første bilen som oppnådde full score med fem stjerner, noe som markerte et kjempesprang for bilsikkerheten.

En håndfull år senere ble praktisk talt alle nye biler designet spesielt for å oppnå full score hos Euro NCAP. Aktive og passive sikkerhetssystemer ble innført i høyt tempo. Plutselig var ikke god karakter i testen et salgsargument, det var en selvfølge. I stedet ble alt annet enn toppkarakter noe som en ble hengt ut for.

En forskningsrapport fra Danmark i 2012 konkluderte med at halvparten av trafikkdrepte kunne overlevd om de hadde sittet i moderne biler.


Så stor er forskjellen

Resultatet ble kanskje best illustrert i denne krasjtesten gjort av britiske «Fifth Gear» i 2009, der en krasjet en liten ny Renault mot nærmest symbolet på sikkerhet: En noen år gammel Volvo 940 stasjonsvogn.

HTML EMBED




Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag