NA24.no

Foto: Tommy H. Brakstad

Derfor tilbyr plutselig alle «fri bruk» av mobilen

Sist oppdatert:
Årsaken kan koste deg dyrt.

For et par uker siden lanserte NetCom sin ganske gjennomgripende endring av abonnementsstrukturen. Hovedpoenget var at de innførte «fri bruk» av tale, SMS og MMS-meldinger på samtlige abonnement, mens prisen på abonnementet ble basert på datatrafikk.

I løpet av kort tid har nå flere av mobiloperatørene fulgt etter.

Tele2, OneCall, Chess, NetCom, Telenor og den mindre kjente aktøren Mycall har alle en eller annen form for fribruksløsning, der de fire første mer eller mindre i sin helhet har byttet til å basere prisene sine på datatrafikken.

Fri bruk - ikke gratis

Men først en liten presisering: Når operatørene nå sier at det er «fri bruk», betyr dette på ingen måte at det er snakk om gratis bruk av mobilen. Poenget er at en har byttet om til en buffetmodell der du betaler en fast pris for å kunne ta for deg så mye du bare skulle ønske.

Bransjen har i lang tid tilbudt en eller annen form for inkluderte ringeminutter og meldinger i sine abonnementer, den store endringen som har skjedd i det siste er at en har gitt opp å ha en egen stykkpris på basisbruken.

Å ringe og sende meldinger er likevel omtrent like gratis som det er å ta toget om du har kjøpt månedskort.

En voldsom frykt ligger bak

Men hvorfor velger nå så mange selskaper å gå over til en modell der de primært tar seg betalt for datatrafikken?

Årsaken er enkelt og greit at de føler de ikke har noe valg, fordi ny teknologi spiser opp store deler av meldings- og samtaletrafikken. Nær sagt alle mobiler som selges i Norge i dag, er smarttelefoner der du kan installere applikasjoner for gratis samtaler gjennom ymse former for IP-telefoni - og spesielt Facebook har spist store deler av meldingsmarkedet.

At Facebook i tillegg har en egen meldingstjeneste til mobiler, som er omtrent like god som SMS-meldinger, hjelper ikke på. Det hjelper heller ikke at iPhone som standard sender tekstmeldinger mellom iPhone-modeller gjennom sin egen gratis meldingstjeneste.

iMessage er Apples versjon av tekstmeldinger. Legg merke til at den varsler deg når samtalepartneren begynner å skrive et svar.

Det at trafikken har blitt kanalisert gjennom andre kanaler, er mye av årsaken til at operatørene begynte med såkalte inkluderte ringeminutter og SMS-meldinger i utgangspunktet. Ved å ta seg betalt for eksempel 200 meldinger i måneden, sikret en seg inntekter av meldinger som kanskje aldri ble sendt.

Men er problemet virkelig så stort, kan du kanskje spørre. Vel, fersk statistikk fra Post- og teletilsynet viser at omsetningen basert på tidsbaserte samtaler har falt med over en tredjedel fra 2008 og fram till 2012. For tekstmeldinger er det snakk om mer enn en halvering.

Samtidig har inntektene fra «Abonnement og innmelding» i samme periode mer enn doblet seg.

Slike relative tall er riktignok litt misvisende, fordio det ikke sier noe om antall abonnenter og lignende. Post- og teletilsynets (PT) tall viser derimot at for ren mobiltelefoni har den rene nominelle omsetningen gått ned med rundt fem prosent siden 2008.

- Det er pakker som gjelder i mobilmarkedet nå, og derfor er det naturlig at vi ser en økende andel av omsetningen direkte fra selve abonnementsprisen, sier PT-direktør Torstein Olsen i forbindelse med fremleggingen av telestatistikken for 2012.

Men verre er det nok at hver enkelt mobilkunde betaler langt mer for mobilbruk nå enn tidligere. NetCom hadde i toppåret 2006 en gjennomsnittlig omsetning per mobilkunde (ARPU) på 352 kroner i måneden. I fjor lå det samme tallet på 248 kroner. I Tele2 er det samme tallet 238 kroner.

Tar betalt for bruk som ikke gjennomføres

Ved å nå kutte ut all ekstrabetaling for vanlige samtaler og meldinger, sikrer mobiloperatørene at de ikke mister noen inntekter på tjenester som nå kan skaffes gratis gjennom andre kanaler. Samtidig baserer de kostnaden på abonnementet på den stadig økende databruken, der en på mange måter ikke har noen reelle alternativer.

Den virkelige genistreken er derimot at selv de billigste abonnementene blir storbruksabonnement, fordi en kan ringe så mye en vil. Derfor er Netcoms billigste abonnement priset med samme pris som det billigste storbruksabonnement på den offisielle prislisten til Post- og teletilsynet: 199 kroner. Inkludert er fri bruk av tale, SMS og MMS - samt 200 MB datatrafikk.

Ifølge Telepriser.no kan en normal mobilbruker med lavt forbruk slippe unna med 39 kroner i måneden i mobilkostnader om de velger billigste abonnement, men hos NetCom vil du aldri slippe unna med mindre enn 199 kroner i måneden.

I tillegg til fastprisen, må du fortsatt betale ekstra for å ringe til femsifrede nummer.

Les også: Nekter å si hvordan du kan unngå svindyre numre

Dermed nærmer man seg en reell minstepris i måneden som ligger ganske nærme det som tidligere har vært gjennomsnittsprisen.

- Bedre kundeopplevelse

Netcoms kommunikasjonsrådgiver Charlotte Erikstad vedgår at dagens ARPU er på 248 kroner, men mener motivasjonen for å endre abonnementene ikke er å sette opp prisene.

- Dette er for å møte det nye mobilbruksmønsteret. Nå er det databruk som gjelder, det er det som reflekteres i de nye abonnementene.

- Nå er det datatrafikken som du velger, det gjør det enkelt for kundene å velge, og i bunn og grunn gir det bedre kundeopplevelse. Vi snakker om en forenkelse fra 15 til 4 abonnementer, og dette er noe vi gjør for å møte den eksplosive økningen av datatrafikken.

- Men er ikke detteen måte å tjene mer på kundene som i dag har lave regninger?

- Dette handler om bærekraft. Vi tilrettelegger for at vi kan satse videre på videre mobilnettet, med utbygging av det nye 4G-nettet og forbedring av dagens 3G-nett. Motivasjonen har ikke vært ARPU. Vi må ta betalt for databruken, og endring i markedet fra å ringe mye og sende mye SMS, til å bruke mye datatrafikk. Det billigste abonnementet er veldig bra for de som ringer mye og sender mye SMS, pluss at man også får MMS inkludert også. Og så kan man prøve seg mer fram med datasurfing, sier hun.

- Men hva med «bestemor på 70» som bare ringer litt av og til?

- For bestemor på 70 er det dette abonnementet til 199 kroner å velge, og da kan hun jo ringe masse til barnebarna da, vet du, sier Erikstad og ler.

Mange som ikke bruker datatrafikk

Ifølge PT-direktør Torstein Olsen er det under 60 prosent av alle mobilabonnenter som bruker datatrafikk, som nå er den nye takseringsvalutaen.

- Selv om datamengden vi henter via mobilen er sterkt økende, er det altså en ikke ubetydelig gruppe som slett ikke tar i bruk mobilen til de mest moderne tjenestene. Mange av disse har abonnementspakker med datatrafikk inkludert, og man kan lure på hvorfor de er helt passive, sier Torstein Olsen.

Mer fra Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere