NA24.no

PUST UT: 13 timer på overtid ble det enighet i godsmeklingen. Dermed blir det ikke drivstoffmangel.  (illustrasjonsfoto). Foto: Morten Holm (NTB Scanpix)
PUST UT: 13 timer på overtid ble det enighet i godsmeklingen. Dermed blir det ikke drivstoffmangel.  (illustrasjonsfoto). Foto: Morten Holm (NTB Scanpix)

Det blir ingen bensinstreik

Sist oppdatert:
Streik avverget i godstransporten, 13 timer på overtid.

Tretten timer på overtid kom partene til enighet i godsmeklingen, melder Yrkestrafikkforbundet.

Det ble på overtid klokken 12.15 inngått enighet i godsmeklingen.

- Resultatene fra årets godsmekling ble et betydelig løft på kompetanse og minstelønnssatsene, sier forhandlingsleder i YTF, Linda Jæger i en pressemelding.

Hun sier det har vært en lang natt med mye hardt arbeid. Med dette ble bensinstreiken i Norge unngått 13 timer på overtid.

Kompetanse var et av de viktigste kravene til YTF før meklingen startet.

– Her fikk vi gjennomslag for at arbeidsgiver skal dekke lønn og kurskostnader for lovpålagt etterutdanning. Kompetanse er viktig for å sørge for sikre sjåfører, og dette har nå arbeidsgiverne tatt konsekvensen av, sier Jæger.

Minstelønnssatsene for distribusjon ble hevet med 4 kroner. Den nye minstelønnssatsen for ufaglærte er nå på 156,7 kroner i timen. Faglærte vil nå få en minstelønn på 165,57 kroner i timen.

– I år ble det et løft for langtransportsjåførene, med et generelt tillegg på 2 kroner på lønnen de timene sjåføren sitter i bilen og kjører, sier Jæger.

Et annet område arbeidstakersiden fikk gjennomslag for i år, var bedre tilrettelegging for eldre arbeidstakere.

– Utfordringer med arbeidstid skal arbeides med i en partssammensatt gruppe, som skal se på blant annet hvordan sjåførene skal sikres gode arbeidstidsordninger for fremtiden, avslutter Jæger.

(©NTB)

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere