NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,83

Dette elsker britene

Sist oppdatert:
Hurtigruten tar helt av. Men maten er for dårlig og ølprisen for høy.

LONDON (NA24): Ny engelsk rekord – i Norge.

Aldri har så mange engelskmenn sett så lite av Norge og aldri har strømmen av turister fra Storbritannia vært større. Nye rekorder står for fall i 2007, spesielt når det gjelder passasjerer til Hurtigruten, og nye kampanjer skal få britene til å besøke flere områder.

NA24 - din næringslivsavis

Ferske tall fra Innovation Norway viser at 250.000 briter besøkte Norge som turister i fjor, en oppgang på 19 prosent fra året før. Disse britene la igjen 1,8 millioner overnattingsdøgn, de fleste konsentrert om Oslo og Vestlandet.

- Britene elsker norske fjorder og mange legger også turen innom Oslo. I fjor bodde det flere briter på Oslo-hotellene enn gjester fra noen annen nasjon. Vi jobber både med å øke trafikken og med å spre interessen til alle deler av Norge, sier Heidi Dahl til NA24.

Hun er ansvarlig for turist-avdelingen til Innovation Norway i London.

Stavanger på tuben
For tiden henger det store plakater på tube stasjonene i London som skal sørge for at trafikken av engelske turister til Stavanger øker, oljebyen som i 2008 også blir europeisk kulturby. Samtidig inviteres ytterligere flere engelske reiselivs journalister til å skrive om Norge og det skal brukes 10 millioner kroner på en sommerkampanje.

- De to siste årene har vi markedsført Norge som et land for naturbaserte og aktive ferieopplevelser, noe som har gitt resultater i Storbritannia. Om de besøkende vet vi at det er briter som har vært ute på reise før, at de nå tar flere og kortere turer i året og at de stort sett setter av tre døgn når de reiser. Vi vet også at de fleste har god økonomi, men relativt lav kunnskap om Norge, sier Heidi Dahl.

Takk til flyselskapene
Dahl sender en særskilt takk til flyselskap som Norwegian, SAS og Ryan air og hun velger å utrope gode flyforbindelser og flere direkteruter som den aller viktigste grunnen til at turisttrafikken fra Storbritannia øker.

- Alle tiltak bidrar til at vi oppnår resultater, men uten gode flyforbindelser og rimelige billetter hadde vi ikke oppnådd en slik økning. Her tror alle at Norge ligger langt unna og de fleste blir derfor forbauset når man finner det meste innen to timers flytid fra London. Trenden her er at folk vil ha aktive ferier og komme seg litt ut i naturen. Det er her vi har masse muligheter. Arktiske Finnmark med ishotell og nordlyset er ubetinget det mest eksotiske vi har å tilby britene, sier Heidi Dahl.

Hurtigruten tar helt av
Det er tydelig at Hurtigruten har de rette feriepakker for britene. I selskapet Hurtigruten Ltd. i London strømmer det inn bestillinger fra agentene rundt omkring i Storbritannia. Reservasjonene så langt er hele 45 prosent større enn på samme tid i fjor. Selskapet mottok for øvrig nylig en pris som beste tur-operatør innen spesialreiser, stemt frem av samtlige reisebyråer i Storbritannia.

- Det er en pris vi er stolte av å få tildelt og som også anerkjenner vårt produkt blant det ypperste, sier direktør Iain Cottam i Hurtigruten Ltd.

I fjor var det 100 reiselivsjournalister i Norge. I år vil Innovation Norway invitere enda flere. Årsaken er at disse reporterne til sammen produserte 15 radio program, 46 tv-innslag og 650 artikler som kom på trykk i engelsk media. TV-innslagene ble sett av 91 millioner. Til sammen ga dette en verdi på 27 millioner kroner om man skulle kjøpt tilsvarende omtale som annonseplass.

Mat og ølpriser
Tilbakemeldingene fra britiske turister som har besøkt Norge er stort sett positive. Men når det gjelder mat må norske serveringssteder skjepe seg.

- Kritikk på mat som serveres i Norge er noe av det som går igjen. Reaksjonene er gjerne at norske priser er høye og på en måte førsteklasses, men at standarden på restaurantmat ikke holder samme nivå. De som kommer til oss forventer kvalitet. Ja, og så får vi alltid tilbakemeldinger om for høy pris på alkohol. Den norske ølprisen er i hvert fall ikke på vår side, sier Heidi Dahl, som har jobbet ti år for norsk reiseliv i Storbritannia.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere