NA24.no

BMW har kommet seg på elbil-toget, og samtidig har de også et bredt modellspekter som til sammen selger veldig bra.
BMW har kommet seg på elbil-toget, og samtidig har de også et bredt modellspekter som til sammen selger veldig bra. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Dette er det ingen andre som klarer

BMW har blitt den nye «folkebilen».

Når en tenker på BMW, er det enkelt å tenke to ting: Kjøreglede og dyrt. Eller som de selv liker å formulere det: Kvalitet koster.

Men produsenten er i medvind som aldri før, og hver gang de lanserer en ny bil for tiden, så er det en god bil.

I medvind

Dette ser det også ut som bilkjøpere har forstått, for etter fem måneder av 2013, er nå BMW Norges 3. mest solgte bilmerke. Til sammenligning havnet BMW på en 8. plass i fjor.

Tall fra Opplysningsråde for Veitrafikken (OFV) viser at BMW bare er slått av gigantene VW og Toyota.

Det som derimot gjør denne plasseringen ganske oppsiktsvekkende, er at BMW ikke har en eneste bil inne på topp 10-listen over mest solgte modeller. For mens Toyota, VW, Tesla, Skoda, Nissan, Ford og Mitsubishi i stor grad har én eller en håndfull enkeltmodeller som står for brorparten av salget, støtte BMW seg i større grad på bredden av utvalget.

BMWs mest solgte modell i mai var 3-serien med «bare» 165 registreringer (det ble registrert 565 Golf), mens i3 ble nest mest registrerte modell med fattige 131 biler. Men med en populær X1, X3, 1-serie og flere nye utgaver av 4-serien, samt en ny X4, gjør at totaltallene blir ganske imponerende.

Les også: Er dette knøtten som tar knekken på giganten?

Tesla-effekten

Det har vært ekstremt mye oppstyr rundt Tesla den siste tiden, og selv om det har blitt solgt en god del Model S, har Telsa bare ett bein å stå på - og bilene kommer med ujevne mellomrom i store forsendelser. Dermed er Tesla som bilmerke ikke lenger på topp 10-listen over mest registrerte bilmerker i år.

Det er derimot hevet over tvil om at nordmenn nå har fått øynene opp for elbiler. Mer enn 1 av 10 biler registrert i mai var en elbil - hele 1384 biler totalt, nær en firedobling fra mai i fjor. Mest populære elbil ble VW up, tett etterfulgt av Model S og Nissan Leaf - med BMW i3 på fjerde plass.

Les også: Slipper unna 275.000 bompengekroner hver dag

Resultatet av det store elbilsalget er at gjennomsnittlig CO2-utslipp på nyregistrerte biler stuper. Snittet er nå 113 gram/km, noe som er ned hele 14 gram sammenlignet med et år siden.

Men dette er ikke bare elbilene sin skyld: Om en ser på bensinbiler konkret, er snittforbruket her også gått ned fem gram fra 125 til 120 gram/km.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere