NA24.no

Dette er en av verdens farligste jobber

Jobben arbeiderne gjør er intet mindre enn imponerende, og det sies at området i sin tid var en turistattraksjon. Nå er det imidlertid vanskelig å komme seg inn til plassen hvor disse digre skipene brytes ned.
Jobben arbeiderne gjør er intet mindre enn imponerende, og det sies at området i sin tid var en turistattraksjon. Nå er det imidlertid vanskelig å komme seg inn til plassen hvor disse digre skipene brytes ned. Foto: Ian Berry / Magnum Photos (All over press)
Før var dette en turistattraksjon.

Asbest, ukontrollerte eksplosjoner, bæring av sylskarpe stålkonstruksjoner og 16 timer lange arbeidsdager er bare noen av ingrediensene i en av verdens farligste jobber – å bryte ned skip langs kysten av Chittagong, i Bangladesh.

Til tross for at de livsfarlige arbeidsforholdene, og den dårlige betalingen (visstnok bare noen få dollar om dagen), er ikke mangel på arbeidskraft et problem for den blomstrende industrien.

For mange fattige er nemlig jobben med å bryte ned skip, designet for å tåle enorme krefter, den eneste mulighet til å brødfø seg selv og familien.

De som tjener på dette er eierne, som ifølge National Geographic  får svært mye igjen for investeringene sine.

Se flere bilder fra verdens farligste arbeidsplass lengre ned i saken!

Tung jobb

Mer enn 90 prosent av skipsmaterialene sies å resirkuleres.

Væsker, som for eksempel diesel, motorolje og andre kjemikaler, blir hentet ut og solgt. Maskineriet blir strippet og solgt videre, det samme blir andre løse deler som for eksempel livbåter, elektroniske utstyr og senger.

Selve stålkonstruksjonene blir også solgt, etter at den er delt opp i biter.

Det er denne jobben som er den farligste, og det er visstnok ikke uvanlig at arbeiderne blir knust av avskårede stålkonstruksjoner, eller kvalt inne i båten under arbeidet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det sies at over 90 prosent av materialet i båtene resirkuleres.


- Minst 30 drept

Til tross for at arbeidsvilkårene for indiske arbeidere har bedret seg de siste årene, er arbeidet med å bryte ned skip fortsatt ekstremt farlig.

- Bangladesh er en av verdens fuktigste land. Arbeidskraft er billig her, og miljøvernstandardene er også veldige, veldig lave, sier Muhammad Ali Shanin, en aktivist som jobber for å bedre vilkårene for arbeiderne på skipsnedbrytingsområdene, i en video lastet opp av National Geographic.

SE VIDEOEN HER:(Artikkelen fortsetter under filmen)


Til tross for at skipene er fulle av giftstoffer, må arbeidere jobber uten noe form for beskyttelse.

- Den mest farlige delen av jobben er å dele opp skipet fra innsiden, forklarer Ali Shanin, som estimerer at minst 30 menn er blitt drept bare i løpet av 2011 og 2012.

SE FLERE BILDER FRA ARBEIDET I CHITTAGONG HER:

Mange dør under arbeidet med å bryte ned skipene.

Arbeidet er både tungt og farlig.

Skipene er skapt for å tåle mye, og er vanskelige å dele opp.

Arbeiderne jobber uten noe form for beskyttelse.


Det anslås å være omkring 80 skipsnedbrytingsselskaper langs kystlinjen i Chittagong.

Jobben arbeiderne gjør er intet mindre enn imponerende, og det sies at området i sin tid var en turistattraksjon. Nå er det imidlertid vanskelig å komme seg inn til plassen hvor disse digre skipene brytes ned.

Til tross for at det er en farlig jobb, og industrien forurenser mye, er det en viktig industri for landet.

Miljøvernforkjempere er svært kritiske til den voksende industrien.

Det sies at mange er blitt drept mens de har arbeidet med å bryte ned skipene.

Når skipene blir for gamle, og dyre til å vedlikeholde, havner de ofte i Chittagong.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere