NA24.no

Dette er en elbil i Norge

Øyvind Berger og Engine Room skal selge slike i Norge.
Øyvind Berger og Engine Room skal selge slike i Norge. Foto: Foto: Thomas Larsen
Sist oppdatert:
Øyvind Berger satser på asiatisk favoritt.

Øyvind Berger ønsker å ta med et lite stykke Thailand til Norge. I sommer lanserte han sitt tuk-tuk-prosjekt.

- Jeg er glad i å reise i Asia, og har du vært der så har du nok blitt transportert i en tuk-tuk i løpet av reisen din. I Bangkok i Thailand er dette en ekstremt hendig måte å komme seg rundt med blant alle folkene. I tillegg er tuk-tuker billig i produksjon, sier Berger til Nettavisen.

Berger er tidligere Stenshagen- og Bilias superselger. For drøyt et år siden startet han sitt heleide selskap, Energi Room på Høvik. Der fokuserer de primært på BMW og Porsche. Og nå tuk-tuker.

- Dette er gøy
Tuk-tuk er en tveik, altså et trehjulskjøretøy, gjerne med tre seter i en slags sofa bak og et sete til sjåfør foran. Fenomenet er spesielt utbredt i Sør-Øst Asia, og kanskje mest kjent er dem fra Thailand, der de florerer i gatene.

Slik ser de ut.

Berger kom en dag over et nederlandsk selskap som produserer høykvalitets elektriske versjoner av tuk-tuk'ene, som kalles eTuk. Dette synes han var spennende, tok tak i ideen og fikk agentur for det i Norge.

- Tuk-tuk er kjempegøy. Det er bare smil- og feelgood-opplevelser. Det er også en herlig greie å ha ved siden av salget av BMW og Porsche, sier Berger.

En tuk-tuk koster 119.000 kroner for den billigste versjonen. I gjennomsnitt koster det 150.000 kroner for en eksotisk variant.

15 kroner å lade
Alle tuk-tukene er elektriske og med det følger de samme reglene som før elbiler. Altså fritak for blant annet avgifter, moms og bompenger, samt tilgang til kollektivfelt og gratis lading. Dette gjør eTuk svært attraktivt i Norge.

Det koster 15 kroner å lade tanken og man kan kjøre 80 kilometer på full tank. Men skal du lade tanken full, må du ha litt tid. Det tar nemlig tolv timer å lade opp til full tank.

- Familier med dårlig råd kan skaffe seg en tuk-tuk som en god løsning til å komme seg rundt på, sier Berger.

For å kunne kjøre en tuk-tuk må du ha vanlig førerkort for bil eller førerkort for mellomtung eller tung motorsykkel.

Slik vil de norske tuk-tukene se ut.

- Kjempe bra start
Salget av tuk-tukene startet i sommerferien og siden det har salget gått over alle forventninger.

- De to ukene i fellesferien, da vi startet salget, solgte vi 12-13 tuk-tuk'er. I kveld har vi solgt 2-3 stykker, sier Berger onsdag kveld.

Han forteller at de nå merker at folk har kommet tilbake fra ferie, og at de får både positive og negative tilbakemeldinger på prosjektet.

Her er en av de første på vei til å bli levert.

Potensielle kjøpere kommer langveisfra for å se på de eksotiske tuk-tukene.

- I går var det et firma fra Ålesund som fløy frem og tilbake på en dag. De endte med å kjøpe to stykker, sier Berger.

Business to business
- Dette er mest business to business, hvor vi selger til selskaper. Konseptet ville for eksempel vært perfekt for Kongeparken i Stavanger eller Dyreparken i Kristiansand. Dette passer ikke så bra for privatpersoner, sier Berger. 

Han mener at tuk-tukene vil passe perfekt til å frakte eldre eller folk som har vanskelig med å gå over lengre tid.

- Det er bare å få byttet dieselmonstrene sine inn med elektriske tuk-tuk'er i stedet, sier Berger.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere